Bäst i den svenska städ och servicebranschen! Vinnarna av CLEAN Bright Awards 2012 har utsetts

Bäst i den svenska städ och servicebranschen!

Vinnarna av CLEAN Bright Awards 2012 har utsetts

CLEAN Bright Awards är branschpriset som lyfter fram förebilder och framtidslöften inom lokalvård, hygien, professionell tvätt och näraliggande verksamheter.

Juryn i 2012 års omgång av tävlingen har bland 18 finalkandidater valt ut sex vinnare i lika många kategorier.

Vinnarna  presenterades i samband med en högtidlig prisceremoni på Service & Supply  på Stockholmsmässan – torsdag 24 oktober kl 15.00.

Vinnare i CLEAN Bright Awards 2012 är

2012 Års Skalman är Hygienteknik  Sverige, Västerås

2012 Års Vardagshjälte är Amanuel Kidanemariam, Inspira, Stockholm

2012 Års Arbetsledare är Olivera Vujatovic, Sodexo, Göteborg

2012 Års Framtidslöfte är Felix Westerlin, StädgrossImporten, Hägersten

2012 Års Hederspris tilldelas Thor Franzén, Sodexo, Stockholm

2012 Års Glansföretag är Express Gruppen, Solna.

– Nu vet vi vem som är bäst i städ och service Sverige, en bransch i förändring och präglad av sund tillväxt. Från att ha förknippats med prispress och osynlighet  ser vi idag en bransch med ett alltmer breddat serviceinnehåll, ökat självförtroende och affärskänsla. En bransch med mångmiljard omsättning och som står hyfsat stabil också i ekonomiska orostider. Allt detta är egenskaper och förhållanden som kvalitetstävlingen Clean Bright Awards vill lyfta fram och betona, kommenterar Bo Lennholm ordförande i juryn och grundare av tävlingen i sin egenskap av chefredaktör för branschtidningen Rent.

Motiveringar efter kontaltuppgifterna.

Kontakt och information;

Bo Lennholm, chefredaktör Rent, ordförande i juryn. 08-670 4135,

Ulrika Järnåsen, projektkoordinator. 042-490 19 26, 0709-75 99 41

Jury i Clean Bright Awards 2012

Anne Blom, framgångsrik entreprenör och ägare till Anne Blom Städservice AB,

Inger Jonasdotter, mångårigt branschansvarig på Almega Serviceentreprenörerna,

Mats Ohlsson, branschprofil och ägare till konsultföretaget Mats Ohlsson Städutveckling AB. som erbjuder konsulttjänster med inriktning mot städ- och fastighetsservicebranschen.

Juryns ordförande: Bo Lennholm, chefredaktör Rent.

Vinnarna per kategori med sina vinnarmotiveringar

Årets Framtidslöfte presenteras av Sodexo.
Priset delas ut till en yngre person med stor potential. Personen har med sina egenskaper stora möjligheter att i framtiden sätta prägel på branschen och premieras för kreativitet, nyfikenhet, engagemang och nytänkande.

Utmärkelsen Årets Framtidslöfte 2012 tilldelas Felix Westerlin, som arbetar med kundsupport hos StädgrossImporten i Hägersten. Felix beskrivs som en hårt arbetande klassisk eldsjäl med ett imponerande engagemang för alla uppgifter och åligganden som ingår i hans tjänst. Felix Westerlin har också visat att han på djupet förstår och intresserad sig för städarens och städorganisationers vardag.

Årets Skalman presenteras av City Papper
2012 års teknologipris till den svenska fabrikant av städmaskin eller annan städutrustning som tillfört branschen något nytt och extra i fråga om metodutveckling och/eller teknologisk funktionalitet.

Årets Skalman 2012 tilldelas Hygienteknik i Västerås– ett företag som alltid velat gå sina egna vägar med en stark vilja att ta fram specifika produkter av ett slag som saknas på marknaden och som kan leda till metod- och andra förbättringar i vardagsarbetet inom städ, hygien och rengöring. Hygienteknik har nyligen utvecklat en unik metod för moppimpregnering. Innovationen - Activa Method Control – är marknadens enda datorstyrda system för städvagnar.

Årets Vardagshjälte presenteras av
Papyrus Supplies och StädgrossImporten.
Priset hedrar en person som med små insatser gör vardagen mer lättsam och
som utifrån en positiv anda sprider glädje och trivsel.

Hederstiteln Årets Vardagshjälte tilldelas Amanuel Kidanemariam, lokalvårdare hos Inspira i Stockholm. Amanuel är en positiv och livsbejakande människa som alla blir glada av att möta. Han är omvittnat omtyckt av både kollegor och kunder och är alltid på gott humör, vilket smittar av sig. Amanuel Kidanemariam är dessutom yrkeskicklig och alltid inriktad på att åstadkomma ett bra resultat. Han kommer ofta med förbättringsförslag och gör alltid det lilla extra i möten med kunder och medarbetare.

Årets Arbetsledare presenteras av Avista Time.
Med kategorin Årets arbetsledare vill tävlingen främja och lyfta fram en riktigt god förebild i den kvalificerade, men inte alltid så lätt hanterade yrkesroll som det innebär att vara arbetsledare inom städ- och service.

Utmärkelsen Årets Arbetsledare 2012 tilldelas Olivera Vujatovic, Sodexo, Stockholm! Olivera Vujatovic är arbetsledaren som outtröttligt vänder dåliga kontrakt till lönsamhet, utvecklar sina medarbetare och står för professionalism. Olivera kan beskrivas som en superengagerad och positiv person som är omtyckt av alla: kunder, medarbetare och arbetskamrater.

Årets Hederspris presenteras av Rent – ledande branschtidning.
Specialpris till en person som gjort något extra för att främja städ-, service-, sanerings- och tvätteribranscherna och deras utveckling i vid mening sagt, inkluderat insatser för att lyfta fram branschens goda namn och rykte.

Årets Hederspris 2012 tilldelas Thor Franzén, Sodexo Stockholm för hans outtröttliga och kompetenta arbete med att höja städtjänsters status och kvalitet. Thor Franzén står som person för en aktningsvärd kombination av professionalism och integritet. Han beskrivs dessutom som fenomenal när det gäller att upprätthålla goda kontaktytor bland såväl kunder, leverantörer och konkurrenter. Thor Franzén skall särskilt hedras för ett engagerat och pionjärbetonat miljöengagemang.

Årets Glansföretag presenteras av SFRO- Städföretagens Riksorganisation.
Glansföretag är företag som satsar på att stärka både varumärket och sitt arbetsgivar- renommé. En framsynt personalpolitik kombineras med affärsutveckling och kundfokus. Vinnaren symboliserar branschens framtidstro och en framåtanda som attraherar både kunder och medarbetare.

Utmärkelsen Årets Glansföretag 2012 tilldelas Express Gruppen, Solna Ett städ- och serviceföretag som står för en kombination av seriositet, goda affärer, framåtanda och tillväxt i verksamheten. Bakom Express Gruppens fasad hittar man ett drivkraftigt, väl sammansvetsat, hårt jobbande team av medarbetare. Express Gruppen har även realiserat en hedervärd pedagogisk ambition genom att starta en egen språkskola för medarbetare med utländsk påbrå.

2013

CLEAN Bright Awards 2013 år kommer att delas ut i samband med Service&Supply den 6-7  november 2013 på Stadionmäsan i Malmö.

Service&Supply – Branschens viktigaste två viktigaste mötesplatser 2013.

Göteborg, Svenska Mässan 29-30 maj

Malmö, Stadionmässan 6-7 november

www.serviceandsupply.se

Arrangör

Arrangör av mässa och prisutdelning är Mentor Communications. www.mentoronline.se.

Lars Schön

Presskontakt Country Manager Projektagenten 070 981 73 35