Årets vinnare i Packaging Industry Awards!

Årets vinnare i Packaging Industry Awards!

Idag presenterades vinnare i Packaging Industry Awards 2014. Vinnarna mottog utmärkelser i en prisceremoni under festlig inramning på Empack2014.

Packaging Industry Awards är en årlig nationell förpackningstävling som arrangeras av tidningen Packmarknaden tillsammans med partner, i år Iggesund Paperboard och mässan Empack. Priser i fem kategorier delades ut till nydanande lösningar på den svenska förpackningsmarknaden. Ett av priserna, Packmarknaden Award, är ett hederspris till en person som genom sin yrkesgärning gjort ett bestående avtryck i förpackningsbranschen. Detta tilldelades i år Kerstin Dahl, grundare och delägare i byrån Idego Design i Helsingborg.

– Det var extra kul att för första gången få dela ut vårt hederspris till en kvinna. Kerstin har hunnit uträtta otroligt mycket och har ett grundmurat gott rykte som en av branschens vassaste byråer för emotionellt effektiv förpackningsdesign. Hennes namn kom upp som förslag från flera håll, säger Packmarknadens chefredaktör, Marcus Petersson.

Intresset för tävlingen har etablerat sig på en bra nivå med ett lagom antal nomineringar i de olika kategorierna, menar han.

– Vi har haft ett femtiotal unika bidrag, varav flera har nominerats i mer än en kategori, vilket utgör en bra bas för att kunna välja värdiga vinnare. Tävlingen fokuserar på nya produkter på marknaden så det är extra kul att på ett tidigt stadium kunna ge dessa en skjuts genom att med priset ge dem den uppmärksamhet de förtjänar, säger Marcus Petersson.

Packaging Industry Awards arrangerades i år för sjätte året i följd. Nästa års prisutdelning kommer att hållas på Scanpack 2015.

Här följer samtliga vinnare i Packaging Industry Awards 2014:

Packaging Sustainability Award 2014

Orkla Foods Sverige för ny ketchupflaska till Felix

Packaging Innovation Award 2014

Wellplast AB för PPC – Plastic Pallet Concept

Consumer Packaging Award 2014

Altereco Pak AB för EasyTap

Packaging Design Award 2014

Göteborgs Kex/Identity Works för Ballerina Pepparkaka

Packmarknaden Award 2014

Kerstin Dahl

I juryn har ingått representanter från Packmarknaden och tävlingspartner Iggesund Paperboard och Empack. För samtliga motiveringar från juryn – se bilaga.

Mentor är ett mediehus som genom sina olika varumärken erbjuder tidningar, webbinformation, seminarier, utbildningar och evenemang inom en lång rad områden. Vi bevakar de flesta stora branscher inom industri-, handels- och servicesektorn och ger våra kunder fördjupad kunskap och inspiration inom deras specifika intresseområden och erbjuder nya mötesplatser.
Mentor riktar sig till beslutsfattare på företag, myndigheter och organisationer som söker fördjupad information inom sina områden.

Marcus Petersson

Chefredaktör Packmarknaden/Packnet.se +46 42 490 19 11