Werner Vögeli och British Petroleum i Nordiska museets arkiv

Ett arkiv för alla
Nordiska museets arkiv är en av de främsta källorna för forskning kring svensk kulturhistoria. Både forskare och allmänhet är välkomna att botanisera här. I arkivet finns bland annat Sveriges största kulturhistoriska fotografisamling och originalmanuskript, bl.a. till Strindbergs Fröken Julie. Nu finns två nya uppordnade och förtecknade arkiv i samlingarna att forska i som skildrar två vitt skilda ämnen i svensk kuturhistoria: Bensinbolaget British Petroleums, BP:s, arkiv och mästerkocken Werner Vögelis.

Werner Vögelis arkiv
Werner Vögeli, som avled förra året, var en av de mest kända kockarna i Sverige. Tillsammans med Tore Wretman satte han en stark prägel på de svenska matvanorna efter andra världskriget. Hans efterlämnade handlingar rörande mat skänktes i höstas till Nordiska museets arkiv.

Vögeli kom från orten Emmental i Schweiz och förvärvade en gedigen kockutbildning vid de stora restaurangerna i Europa. Kronan i karriären blev Operakällaren i Stockholm där hans innovativa matlagning kom till sin rätt. Werner Vögeli blev också kunglig hovtraktör och tilldelades ett flertal fina utmärkelser. Det arkiv som donerats till Nordiska museet innehåller pressklipp, fotografier, menyer och recept. Även en sautépanna i koppar, märkt av hårt arbete vid spisarna, skänktes till museet. Genom dessa förvärv har museet fått ett intressant tillskott inom ett viktigt ämnesområde, mat och matvanor.

BP-arkivet
British Petroleum, BP, dominerade bensinmarknaden i Sverige under lång tid. I arkivet skildras BP:s historia. Här finns bland annat ett rikt bildmaterial med fotografier på tankbilar och BP-mackar i hela landet.

Nordiska museets arkiv på Linnégatan 89 C i Stockholm är öppet för alla och är kostnadsfritt att besöka. Ingen förbokning krävs.
Läs mer om arkivet

För mer info om arkivet och projekten
Christian Richette, christian.richette@nordiskamuseet.se
08-519 545 37, 0733-480 520.

Nordiska museets arkiv
Tfn 08-51954555
Linnégatan 89 C
arkivet@nordiskamuseet.se

Besök gärna Pressens sida på www.nordiskamuseet.se
för mer information och pressbilder.

Petra Leinmark, 08-519 546 03, 0708-83 89 98, petra.leinmark@nordiskamuseet.se

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.