Systemet - i nöd och lust? öppnar 1 okt

- en ny utställning öppnar för allmänheten den 1 oktober Utställningen Systemet – i nöd och lust? tar upp frågor om alkoholpolitik, Systembolaget och människors tankar kring dessa. Utgångspunkten är de senaste 50 årens alkoholförsäljning sedan motbokens avskaffande 1955. Fem teman tas upp: restriktionernas historia, Systembolagets historia, individernas möte, framtiden och folkhälsofrågor. Syftet med utställningen är att väcka intresse för alkoholfrågan och att ge en bredare kunskap om den arena där svensk alkoholpolitik och människorna möts. Frågan är mångfacetterad och vi vill diskutera hur den ska hanteras både ur individens och ur samhällets perspektiv. Ämnet är också högaktuellt med ständig sprängkraft och en unik svensk historia. Utgångspunkten är de senaste 50 årens alkoholpolitik och alkoholförsäljning. 1955 slopades motboken och landets 41 regionala bolag slogs samman till ett rikstäckande Systembolag. Frågorna kring alkohol har alltid varit aktuella och är intressanta för de flesta människor eftersom alla vuxna och äldre ungdomar har mer eller mindre uttalade synpunkter kring alkohol och alkoholpolitiska frågor. I utställningen möts den grundläggande samhällsfrågan om individens frihet visavi samhällets behov och omsorger. I utställningen ges även en historisk bakgrund till dagens alkoholpolitiska system. Välkommen till vernissagen fredagen den 30/9 kl. 10-16 Program: Utställningsproducent Amanda Creutzer med arbetsgrupp finns på plats i utställningen kl. 12-14. Om du vill komma på vernissagen, visa upp denna inbjudan i utställningen på plan 4. Om du vill ha mer information, ring gärna Petra Leinmark 08-519 546 03, petra.leinmark@nordiskamuseet.se Besök gärna Pressens sida på www.nordiskamuseet.se för mer information och pressbilder. För mer information om utställningen kontakta Amanda Creutzer, utställningsansvarig, 08-519 545 43, amanda.creutzer@nordiskamuseet.se Kommunikationer: Buss: 44, 47, 69 eller 76, t-bana till Karlaplan, färja till Allmänna gränd från Slussen. Nordiska museet, Djurgårdsvägen 6-16, Box 27820, 115 93 Stockholm, 08-51 95 60 00 (växel), 08-51 95 45 80 (fax)

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.