Sommar på Nordiska museet

Nordiska museet bjuder på två nyöppnade utställningar i sommar som handlar om färg och form, konsthantverk och vackra bruksföremål. Utställningen Folkkonst öppnade den 1 april i år och Sommarslöjd, korgar den 4 juni. Nordiska museet har fritt inträde fr o m 1 januari 2005, förutom till vissa utställningar, evenemang och aktiviteter. Under sommaren är det öppet alla dagar mellan 10-17. Sommarslöjd, korgar Korgslöjd är temat i sommarens stora slöjdutställning! Korgar från olika tider, i alla former och i olika material. Korgar som är praktiska eller bara är vackra. Nygjorda, traditionella och nyskapande. Gamla, använda och älskade. Korgslöjd är en av våra äldsta slöjdtekniker och korgarna i utställningen visar hur den traditionella slöjden har inspirerat till nya former och uttryck. Slöjdare från hela Sveriges deltar. Bland annat visas bohuslänska enekorgar i en speciell tolkning gjorda av 2003 års slöjdarstipendiat korgslöjdaren Marion Larsson från Hålta i Bohuslän. Sommarslöjd, korgar är ett samarbete mellan Nordiska museet och Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund, SHR och pågår 4 juni – 2 oktober 2005. Folkkonst -Jag vill att det ska kännas som att man liksom går in i folkkonsten, säger Wanja Djanaieff, scenograf till utställningen Folkkonst som öppnade på Nordiska museet den 1 april i år. Folkkonst är en utställning om färg och form i det gamla bondesamhället. I en vandring genom sju rum möter du livets högtider, vardagens slit och skapandets glädje i folkkonstens färger, former, mönster och material. Spännande bonadsmålningar, vackra brudhandskar, halmkronor, granna friargåvor, ståtliga skåp - föremål från hela landet visas i en djärv och färgsprakande scenografi. En utställning som väcker skaparlusten! Folkkonst är en betalutställning, vuxen betalar 60 kr. Barn och ungdom upp till 18 år fri entré. Läs mer om Sommarslöjd, korgar och Folkkonst och hämta pressbilder på Pressens sida på www.nordiskamuseet.se För mer info kontakta Petra Leinmark 08-519 546 03, petra.leinmark@nordiskamuseet.se Åsa Zäll 08-519 54 04, asa.zall@nordiskamuseet.se Kommunikationer: Buss: 44, 47, 69 eller 76, t-bana till Karlaplan, färja till Allmänna gränd från Slussen.

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.