Slöjdarfest hela sommaren på Nordiska museet

Slöjdarfest hela sommaren på Nordiska museet

Figurer i trä intar museet i sommar. Slöjdarstipendiaten Magnus Aldenby och Döderhultaren ställer ut tillsammans med en mängd träsnidare från hela landet. En del av utställningen tillägnas barnen, som täljt i skolor och slöjdklubbar. Figurer i trä, Sommarslöjd 2008, blir finalen för en rad slöjdutställningar på Nordiska museet. För femtonde gången anordnar Nordiska museet och Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund, SHR, en slöjdutställning tillsammans. Det blir den sista i raden av utställningar om slöjd baserade på slöjdarstipendiet, som denna gång tilldelats Magnus Aldenby från Östfärnebo, Sandviken. Hans traditionellt inspirerade bruksföremål i trä har en färgstark och personlig prägel. I utställningen får Aldenbys alster sällskap av ett hundratal figurer ur museets samlingar. Städerskestrejken 1974, en medeltida madonnabild, Gustav V som tennisspelare och monsterliknande djurfigurer är exempel på motiv. Axel Petersson, alias Döderhultaren - en av Sveriges genom tiderna skickligaste träskulptörer, finns representerad med ett femtontal figurer. Drygt 200 föremål, stora som små, kommer också från ett sextiotal nu aktiva träsnidare runt om i hela landet. En del av Sommarslöjd tillägnas barnens värld. Barn på Backeboskolan i Nacka och på slöjdklubbar runt om i landet, har under våren täljt figurer till utställningen med temat Det bultar och det bankar. I utställningens programserie kommer det att bjudas flera tillfällen till täljning för både vuxna och barn samt föreläsningar om täljning och folkkonst. En porträttfilm om träsnidaren Gunnar ”Bissefällarn” Svensson, av Guldbaggevinnaren Jan Lindqvist, visas vid två tillfällen. Figurer i trä pågår från 13 juni till 28 september 2008 och är ett samarbete mellan Nordiska museet och Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund, SHR. Inbjudan till pressvisning kommer i slutet av maj. För mer information om Sommarslöjd Maria Regazzoni Rapp, utställningsproducent, Nordiska museet 08-519 546 81, maria.regazzoni.rapp@nordiskamuseet.se Agneta Carlson, Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund,SHR 08-545 494 52, agneta.carlson@hemslojden.org Besök gärna Pressens sida på www.nordiskamuseet.se för mer information om Sommarslöjd och pressbilder. Karl Thorson, 08-519 546 74, 0733-48 04 20, karl.thorson@nordiskamuseet.se Petra Leinmark, 08-519 546 03, 0708-83 89 98, petra.leinmark@nordiskamuseet.se

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.