Skinn, Slöjdjul 2003 öppnar 29/11

Skinn - rikt utsmyckat eller sparsmakat och enkelt - i november öppnar Slöjdjul på Nordiska museet Stora härliga fällar, mattor och kuddar, vantar, mössor och andra dräktdelar av fårskinn, och av oväntade material som fisk- och bäverskinn, går att se fr.o.m. 29 november på Nordiska museet. Helena Bengtsson är en av de slöjdare som ställer ut sina skinnarbeten. Helena som fick Slöjdarstipendiet 2002 har under året botaniserat i Nordiska museets rika samling under ledning av sakkunnig museipersonal och hon har inspirerats till nytt och oväntat skapande av den gamla slöjden. Resultatet och en del av de föremål som hon inspirerats av visas i årets upplaga av Slöjdjul. ...att få studera Nordiska museets samlingar, och sedan släppa loss i ett slöjdande helt fritt från industriella krav, men med alla mina kunskaper och associationer därifrån som en tillgång i bakhuvudet ... säger Helena som är uppvuxen i Värmland och utbildad vid Textilhögskolan i Borås där hon tog sin magisterexamen våren 2002. Hon arbetar numera som lärare vid sidan av många andra uppdrag. Under sin utbildningstid fördjupade hon sig i skinnhantverket, bland annat med screentryck på skinn. Helena fick slöjdarstipendiet för sin nyfikenhet på den traditionella slöjdens särart och mångsidighet. I utställningen visas också arbeten gjorda av skinnslöjdare från olika delar av landet. Följande slöjdare deltar: Anna Hansson från Mora, Lotta Rahme, Sigtuna, Åsa Farm, Matfors, Christel Edin Larsson, Öregrund, Eva Samuelsson, Havdhem på Gotland och Lisbeth Henriksson från Vännäs. Textilformgivaren Wanja Djanaieff deltar med fälltäcken i lammskinn beredda av Eva Samuelsson. Även skinnföremål ur museets samlingar som ger perspektiv bakåt i tiden visas, bl a vackra livstycken, handskar och muffar. Utställningen öppnar den 29/11 och pågår t.o.m. 7 mars 2004. Om Slöjdjul Sedan 1993 samarbetar Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund (SHR) och Nordiska museet kring projektet Slöjdjul, som består av en utställning med programverksamhet och ett stipendium. Museets sakkunniga tipsar och vägleder stipendiaten bland de rika föremålssamlingarna i magasinen. I mötet mellan den kulturhistoriska sakkunskapen, de gamla föremålen och den levande slöjden skapas något nytt. Den slöjdart som stipendiaten arbetar i bestämmer det kommande årets utställningstema. De senaste årens teman har varit näver, stickat, pallar och stolar m.m. I år är det alltså skinnets tur. Bilden på Helena Bengtsson är tagen av Mats Landin, ©Nordiska museet som också tagit bilden på Helenas matta. av fårskinn För mer information Lena Landerberg, 08-519 545 70, lena.landerberg@nordiskamuseet.se Agneta Carlson, Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund (SHR), 08-545 494 52, agneta.carlson@hemslojden.org Helena Bengtsson, 054-667018, helena.bengtsson@alfa.telenordia.se Pressbilder www.nordiskamuseet.se

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.