Påminnelse Pressinbjudan: Arbetslivet - dödskul eller livsfarligt

Arbetslivet innehåller både glädje och sorg, skratt och ilska, spänning och långtråkighet. Och det kan skilja sig från dag till dag. Vandringsutställningen Arbetslivet - dödskul eller livsfarligt handlar om arbetslivets problem och möjligheter. Syftet med utställningen är att få igång en konstruktiv diskussion om attityder till arbetet. Utställningen belyser några av de frågor som är särskilt viktiga i arbetslivet idag, t.ex. den höga sjukfrånvaron, diskriminering på arbetsplatser, arbetsglädje, stress, arbetsskador och vikten av att kunna kombinera arbetsliv och privatliv. Utställningen har gjorts av Arbetets museum i Norrköping i samarbete med TCO, LO, Svenskt Näringsliv, Arbetsmiljöverket, Arbetsmiljöforum, Alkoholkommittén och Mobilisering mot narkotika med stöd av AFA. Utställningen visas 1/4-7/8-05. Välkommen till pressvisning den 23/3 kl 14.00 Nordiska museets styresman Christina Mattsson hälsar välkommen, utställningsansvarig Amanda Creutzer berättar om utställningen och museipedagog Hanna Ljungman berättar om rollspelet. Det finns också möjlighet att pröva utställningens rollspel. Representanter från samarbetspartnerna finns på plats. Vi bjuder på kaffe/te och påskkaka. Tid: 14.00-16.00 Plats: I utställningen i museets norra hall O.S.A. senast 22/3 till Petra Leinmark 08-519 546 03, petra.leinmark@nordiskamuseet.se Besök gärna Pressens sida på www.nordiskamuseet.se för mer information. För mer information om utställningen kontakta Amanda Creutzer, utställningsansvarig, 08-519 545 43, amanda.creutzer@nordiskamuseet.se För pressbilder, se www.dodskul.nu eller www.livsfarligt.nu eller kontakta Petra Leinmark 08-519 54603, petra.leinmark@nordiskamuseet.se Kommunikationer: Buss: 44, 47, 69 eller 76, t-bana till Karlaplan, färja till Allmänna gränd från Slussen. -------------------------------------------------------------------------------- Nordiska museet, Djurgårdsvägen 6-16, Box 27820, 115 93 Stockholm, 08-51 95 46 00 (växel), 08-51 95 45 80 (fax)

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.