Påminnelse om pressvisning 1/6 + vernissageinbjudan

Sommarslöjd, Korgar Välkommen till pressfrukost den 1/6 kl 10.00 I sommarens stora slöjdutställning är korgslöjd ett genomgående tema. Korgar i en mängd material och tekniker visas, framförallt från Sverige men också från våra grannländer. Nygjorda korgar samsas med korgar ur museisamlingarna, traditionella former blandas med nyskapande. Syftet med projektet är att lyfta fram korgarnas form och material snarare än funktionen. I samband med utställningen skapas en festentré av slöjd och växter utanför museet. Program: Nordiska museets styresman Christina Mattsson hälsar välkommen och samtalar med Maria Rapp, utställningens projektledare. Johan Knutsson, sakkunnig intendent, Agneta Carlsson från SHR och Ola Bixo från Svensk Trädgård finns på plats. Tid och plats: Kl 10 i utställningen i museets stora hall. Vi bjuder på frukost. O.S.A. till Petra Leinmark 08-519 546 03, petra.leinmark@nordiskamuseet.se Inbjudan till vernissage den 3/6 kl 16.00 Sommarslöjd, Korgar invigs den 3/6 kl 16.00 av statsrådet Mona Sahlin. Nordiska museets styresman Christina Mattsson hälsar välkommen och SHR:s ordförande Anne Ludvigsson delar ut 2005 års slöjdarstipendium som har motiveringen att studera slöjden ur ett mångkulturellt perspektiv. Vill du delta i vernissagen, skicka en e-post till petra.leinmark@nordiskamuseet.se Sommarslöjd, Korgar är ett samarbete mellan Nordiska museet och Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund och öppnar för allmänheten den 4 juni med en stor korgmarknad. Utställningen pågår t.o.m. 2/10-05. Besök gärna Pressens sida på museets hemsida www.nordiskamuseet.se för mer information och pressbilder. För mer information om utställningen Maria Regazzoni Rapp, Nordiska museet, 08-519 546 81, maria.rapp@nordiskamuseet.se Agneta Carlson, Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund (SHR), 08-545 494 52, agneta.carlson@hemslojden.org Kommunikationer: Buss: 44, 47, 69 eller 76, t-bana till Karlaplan, färja till Allmänna gränd från Slussen.

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.