Medaljregn på Nordiska museet

Medaljregn på Nordiska museet

Hazeliusmedaljen i guld
Foto Mats Landin

Lördagen den 24 oktober 2009 kl. 13.30 firas Nordiska museets högtidsdag med sedvanlig medalj- och stipendie-utdelning i museets stora hall. Vid utdelningen medverkar Lars O Grönstedt, ordförande i Nordiska museets nämnd och museets styresman Christina Mattsson. Ensemblen Rebaroque står för musikalisk inramning. Välkommen att delta i ceremonin!

Den 24 oktober är en viktig dag i museets historia. Då firas Nordiska museets högtidsdag. Den 24 oktober 1873 invigde Artur Hazelius Nordiska museet som då hette Skandinaviska-etnografiska samlingen och låg på Drottninggatan 71 A i Stockholm.

På årets högtidsdag belönar stiftelsen Nordiska museet ett antal förtjänta personer genom att dela ut två Hazelius-medaljer i brons och fem medaljer för hembygdsvårdande gärning. Hazeliusmedaljen finns i valörerna guld, silver och brons och har delats ut varje år sedan 1924. Dessutom delas KW Gullers stipendium och Nudokdiplomet ut till två fotografer, tillika Harald Hvarfners minnesfond, Mats Rehnbergs minnesfond samt Charlotte Reimersons stipendium.

2009 års medaljörer och stipendiater

Hazeliusmedaljen i brons går till
Örjan Hamrin, Dalarnas museum Kerstin Andersson Åhlin, Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund Hazeliusmedaljen delas ut till personer som inlagt förtjänster om utforskningen av sin hembygd och/eller gjort insatser till kulturminnesforskningens fromma - alldeles särskilt till dem som därvid stått i kontakt med Nordiska museet. Medaljen finns i valörerna guld, silver och brons och har delats ut varje år sedan 1924.

Medaljen för hembygdsvårdande gärning delas i år ut till
Gunnar Arnborg, Gråbo
Karl Birger Bjering, Halmstad
Anders Stendalen, Grängesberg
Inger och Georg Welin, Billinge
Medaljen för hembygdsvårdande gärning delas ut till "inom kulturminnesvården förtjänta personer". Medaljen har delats ut till landsantikvarier, hembygdsvårdare, meddelare etc. Kan gälla personer som inom forskning eller dylikt nedlagt speciella förtjänster.

Utdelning sker även ur Harald Hvarfners minnesfond
Inga Blennå, Länsmuseet i Gävleborg
Gunvor Gustafson, Hälsinglands museum

Mats Rehnbergs minnesfond för unga folklivsforskare 2009
Jenny Ask, Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusstudier vid Stockholms universitet
KW Gullers stipendiefond 2009 tilldelas fotografen Maria Söderberg, Stockholm (Skåne). Läs mer
NUDOK-diplomet 2009 tilldelas Thomas H Johnsson, Landskrona. Läs mer
Charlotte Reimersons stipendium 2009 tilldelas Sophie Elsässer, Lunds universitet.

För motiveringar och mer information om medaljörer och stipendiater
se www.nordiskamuseet.se/press

Om medaljerna - pressbilder och info

För mer info samt pressbilder kontakta
Karl Thorson
karl.thorson@nordiskamuseet.se
tfn. 08-519 546 74

Kommunikationer: Buss: 44, 47, 69 eller 76, t-bana till Karlaplan, färja till Allmänna gränd från Slussen.

Nordiska museet, Djurgårdsvägen 6-16, Box 27820, 115 93 Stockholm, 08-519 546 00 (växel), 08-519 545 80 (fax)

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.