Jordbrukets Dag på Julita 2 juli

Jordbrukets Dag är ett av Julita Gårds största och mest välbesökta evenemang. Medan barnen träffar Pettson och Findus eller rider på ponnys kan de vuxna strosa bland marknadsstånden, provsmaka lantbruksprodukter, lyssna på musik, titta på utställningar och se TV4 kocken Fredrik Eriksson laga mat på scenen. Jordbrukets Dag genomförs i samarbete med Länsstyrelsen i Södermanland och LRF. Jordbrukets Dag är en dag fylld med traditioner där jordbrukets aktörer, utställare, organisationer och företag får möjlighet att visa upp jordbrukets hela bredd. Riksdagens förra talman Birgitta Dahl, ordförande för Nordiska museets nämnd, delar ut priserna Årets Sörmlandsbonde och LRF:s Silvergryta. Det blir hästutställning och visning av ko- och hönsraser. I marknadsstånden på Julita Gård erbjuds rådgivning och provsmakning och försäljning av lantbruksprodukter. Fåravels- och Herefordföreningen finns på plats. Kocken Fredrik Eriksson (TV4-kock, Europamästare, Årets kock 1987) och Eva Schmeikel samtalar om gastronomi och lagar mat på scenen. Träffa Pettson och Findus Det bjuds på en rad roliga och spännande aktiviteter för hela familjen, t ex taxens dag och ponnyridning. Mellan 12 och 16 finns Pettson och Findus på plats för att träffa alla barnen i den egna gården. Pettson och Findus gård på Julita är uppbyggd tillsammans med författaren Sven Nordqvist och utförd i 2/3 skala för att alla barn ska kunna känna sig som vuxna i huset. Sven Nordqvist har även tillverkat möbler och redskap åt Pettson. Ur programmet: 12.00 Invigning av riksdagens förra talman Birgitta Dahl, ordförande i Nordiska museets nämnd. Utdelning av priserna Årets Sörmlandsbonde samt LRF´s Silvergryta. 12.00 – 16.00 Pettson och Findus på plats vid Pettsongården 09.00-15.00 Stor hästutställning. 30 års jubileum av den första premieringen på Julita. 13.00, 14.00, 15.00 Kocken Fredrik Eriksson och Eva Schmeikel i en dialog om ”Gastronomi – kan det vara potatis?” Intressanta exempel lagas direkt från Stora scenen. För mer information kontakta gärna Magnus Nilsson, Julita, 0150-48 75 00, magnus.nilsson@nordiskamuseet.se Åsa Zäll, Nordiska museet, 08-519 546 04, asa.zall@nordiskamuseet.se Julita gård, tel 0150-48 75 00, fax 0150-48 75 51, e-post: julitabokn@nordiskamuseet.se

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.