Inbjudan: pressfrukost om utställningen Systemet - i nöd och lust?

- en ny utställning öppnar den 1 oktober Utställningen Systemet – i nöd och lust? tar upp frågor om alkoholpolitik, Systembolaget och människors tankar kring dessa. Utgångspunkten är de senaste 50 årens alkoholförsäljning sedan motbokens avskaffande 1955. Fem teman tas upp: restriktionernas historia, Systembolagets historia, individernas möte, framtiden och folkhälsofrågor. Syftet med utställningen är att väcka intresse för alkoholfrågor och att ge en bredare kunskap om den arena där svensk alkoholpolitik och människor möts. Frågorna som tas upp är ständigt aktuella, t.ex. hur hanteras alkoholfrågorna på bästa sätt både ur ett individ- och ett samhälleligt perspektiv? Hur kan olika erfarenheter av alkohol se ut: vad är normalt och var går gränsen? I utställningen finns både butiksmiljöer från 1950, 1960 och idag, historiska och nutida föremål och stationer med datorer så att besökarna kan ta ställning till olika frågor kring alkohol. Välkommen till pressfrukost den 28/9 kl 10.00 Program: Nordiska museets styresman Christina Mattsson hälsar välkommen Utställningsansvarig Amanda Creutzer berättar om utställningen Systembolagets VD Anitra Steen deltar Tid: 10.00 Plats: På plan 4. Ingång stora porten. Vi bjuder på frukost. O.S.A. senast 27/9 till Petra Leinmark 08-519 546 03, petra.leinmark@nordiskamuseet.se Besök gärna Pressens sida på museets hemsida www.nordiskamuseet.se för mer information och pressbilder. För mer information om utställningen kontakta Amanda Creutzer, utställningsansvarig, 08-519 545 43, amanda.creutzer@nordiskamuseet.se Kommunikationer: Buss: 44, 47, 69 eller 76, t-bana till Karlaplan, färja till Allmänna gränd från Slussen. Nordiska museet, Djurgårdsvägen 6-16, Box 27820, 115 93 Stockholm, 08-51 95 60 00 (växel), 08-51 95 45 80 (fax) Om Du inte vill ha information från Nordiska museet meddela oss gärna med vändande post.

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.