Hösten 2005 på Nordiska museet

Museet har öppet alla dagar, även måndagar. Fritt inträde fr o m 1 januari 2005 förutom till vissa utställningar, evenemang och aktiviteter. Öppettider: vardagar kl 10-16, lör-sön kl 11-17. Öppettider under sommaren (1/6-31/8): alla dagar kl 10-17. 7, 21 aug & 4 sept Musikkvällar på Svindersvik Tre söndagskvällar i augusti och september fylls Svindersvikspaviljongen av barockmusik. Musikern Leif Henriksson framför tre konserter tillsammans med Mogens Rasmussen, Lars-Erik Larsson och Mayumi Kamata. Paviljongen på sommarnöjet Svindersvik uppfördes runt 1750 för att överraska Gustav III vid ett av monarkens besök. Kvällarna inleds med en guidad tur. Se Nordiska museets hemsida för mer information. 2 september Nils Nilsson Skum Nils Nilsson Skum var same, tecknare och författare. Han föddes i en tältkåta på Ciuruduottar 1872, gick aldrig i skola och levde hela sitt liv i fjällvärlden. Först vid 60 års ålder blev han konstnär på heltid. I sina bilder skildrar han det lappländska landskapet och samernas liv och livsvillkor. På 30-talet köpte Nordiska museet ett antal av Skums teckningar för att ge ut en bok och utställningen bygger på ett fyrtiotal av dessa. Pågår t o m oktober 2006. 1 oktober Systemet – i nöd och lust? I år är det 50 år sedan motboken slopades och landets 41 systembolag slogs samman till ett rikstäckande Systembolag. Utställningen tar upp frågor om alkoholpolitik, Systembolaget och människors tankar om alkohol och alkoholpolitik. Alkholfrågan är en mångfacetterad fråga och ett högaktuellt ämne med ständig sprängkraft och en unik svensk historia. I utställningen ges även en historisk bakgrund till dagens alkoholpolitiska system. Pågår t o m 20 aug 2006 7-9 oktober Chokladfestival för fjärde året i rad! Chokladleverantörer, konditorier och restauranger ställer ut i museets stora hall. I år blir det ännu fler utställare och chokladsorter, lovar konditormästarna Magnus Johansson och Tony Olsson som anordnar chokladfestivalen i samarbete med Nordiska museet. 28 oktober Norrmän och svenskar Nordiska museet och Norsk Folkemuseum i Oslo uppmärksammar att det i år är hundra år sedan unionen mellan Sverige och Norge upplöstes. Sverige och Norge hade då haft en gemensam kung i 91 år. Men hur ser vi på våra grannar, egentligen? Med nationella likheter och skillnader som utgångspunkt tar utställningen upp våra föreställningar om varandra och synen på oss själva. Dessutom speglas den täta kontakten över gränsen, utvecklingen i näringslivet och vårt nära förhållande till sport, natur och populärmusik. Utställningen öppnade på Norsk Folkemuseum 28 april 2005 och flyttas i sin helhet till Nordiska museet där den öppnar den 28 oktober. Utställningen spänner över 200 år. Pågår t o m 1 maj 2006 12 november Röster i Norden Tolv författarskap visar den språkliga och kulturella mångfalden i Norden. Röster i Norden – Nordic Voices är en bok och en vandringsutställning som handlar om litteratur i Norden. Om språk i gränszoner. Om litteratur skriven i gränszoner. Om skärningspunkten mellan språk, litteratur och identitet. Pågår t o m 17 april 2006 19 november Foto: Spår av en befolkning Fotografen Anders Kristensson, 2004 års Gullersstipendiat, har under drygt tio år porträtterat det samtida Sverige och dess befolkning för att undersöka olika grupptillhörigheter. Anders Kristensson ställer sig frågan vad som skiljer och förenar människor i ett lands befolkning. Anders Kristensson är född 1958, utbildad vid Fotohögskolan i Göteborg 1987-90 och bosatt i Malmö där han har sin verksamhet. Pågår t o m 17 april 2006 25 november Jul- och adventsstjärnor Stjärnor i papp, plåt, spån, halm från olika epoker visas i en liten utställning med mycket julstämning och nostalgi. Pågår t o m 15 januari 2006. -------------------------------------------------------------------------------- Pågående utställningar på Nordiska museet: Arbetslivet - dödskul eller livsfarligt Arbetslösheten växer, sjukfrånvaron ökar, utbrändhet närmar sig en folksjukdom - är det livsfarligt att arbeta? En utställning från Arbetets museum i Norrköping. Pågår t o m 7 aug 2005. Återblick - svartvita fotografier 1984-96 av Lennart Engström Lennart Engströms lågmält humoristiska fotografier berättar om människor i vardagen. Pågår t o m 21 aug 2005. Sommarslöjd, korgar I sommarens slöjdutställning är korgslöjd ett genomgående tema. Nytillverkad slöjd och föremål ur museisamlingarna visar hur den traditionella slöjden har inspirerat till nya former och uttryck. Sommarslöjd är ett samarbete mellan Nordiska museet och Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund, SHR. Pågår t o m 2 okt 2005. Folkkonst Folkkonst är en utställning om färg och form i det gamla bondesamhället. Folkkonsten var allmogens konst och den skapades för folk på landet av folk på landet. Entré 60 kr. Leksaker Bilar, båtar, flygplan, tåg, ångmaskiner, mekaniska leksaker, tennsoldater, spel, leksaksfigurer och nallebjörnar - runt 200 leksaker som framför allt pojkar lekt med visas i Leksaksrummet - ett av museets mindre rum där det har visats leksaker i snart 100 år. Textilgalleriet En samlingsplats och en källa till inspiration och kunskap för alla textilintresserade. I galleriet visas 500 textilföremål ur Nordiska museets samling och vid ett flertal datorer kan besökaren detaljstudera över 1000 bilder av textilier och tekniker. Bildminnen - fotografier ur Nordiska museets arkiv Fotografier ur Nordiska museets samlingar från 1850-talet fram till idag. Utställningen innehåller 180 bilder som spänner över 150 år av svensk fotografi och belyser dessutom olika teknikhistoriska aspekter. Skor Se myggjagare, platådojor, pampuscher, näverskor, taxklackskor, brudtofflor och kändisskor från 1600-talet fram till idag. Möblerade rum Hur vi har bott och möblerat 1870-2000. Dukade bord Hur vi dukade på 1500-talet till början av 1900-talet: stora fester, kaffekalas, tebjudning och brännvinsbord. Mode Modekläder från samlingarna från 1700-talet fram till våra dagar. Traditioner När, hur och varför vi har traditioner. Dockskåp En värld i miniatyr. 15 dockskåp från 1700-talet till nutid. Den dansande damastvävaren Damastvävaren Carl Gustaf Widlunds vävar, de yppersta som funnits under 1900-talet. August Strindberg på Nordiska museet Om författaren, konstnären, fotografen och boksamlaren August Strindberg. Svensk bostad Så bodde vi i Sverige före industrialismen. Besök gärna Pressens sida på museets hemsida www.nordiskamuseet.se för mer information och pressbilder. Petra Leinmark, 08-519 546 03, 0708-83 89 98, petra.leinmark@nordiskamuseet.se Åsa Zäll, 08-519 546 04, 0733-82 82 18, asa.zäll@nordiskamuseet.se

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.