Försmak 13/10 kl 17 - pressvisning av Chokladfestivalen som drar igång den 14 oktober

BILDTEXT: 381 chokladpraliner visar vägen ... QR-koden i choklad leder fram till årets program. Foto: Peter Segemark, ©Nordiska museet. Se filmen - hur gjordes QR-koden (1 minut)

Snart sprider sig chokladdoften på Nordiska museet igen. Den 14-16/10 är konditorer, leverantörer och chocolatierer redo att möta den chokladintresserade publiken med kvalitetschoklad och bakverk. I år är det tionde gången i ordningen som Chokladfestivalen genomförs.

Välkommen till Chokladfestivalens pressvisning
Torsdagen den 13/10 kl 17 har du chansen att få en försmak på detta doftfyllda och smakrika evenemang som infaller varje år i oktober i vecka 41.

På programmet:
- Arrangörerna Magnus Johansson och Tony Olsson med gäster, bl.a. utställare och konditorer, berättar om festivalens program.
- En provning av cognac och choklad på 15 minuter med Nathalie Dahlin Bengtsson, författare till boken Upptäck Cognac
- Finalisterna i tävlingen Årets Konditor finns på plats och det hemliga bakverket de ska göra dagen därpå presenteras.
- Därefter, ca kl 18-20, är det fri rundvandring bland utställarna. Passa på att fråga om den choklad de ställer ut och vilka trender som kommer m.m. Hattskulpturer av choklad är på plats i Fatburen på nedre plan.
Insläpp via Norra porten, gaveln som vetter mot Strandvägen, från kl 16.45. Pressvisningen hålls i Nordiska museets matsal.
O.S.A. senast 12/10 till petra.leinmark@nordiskamuseet.se, 08-519 546 03 eller 0768-87 37 38.

OM ÅRETS CHOKLADFESTIVAL
En doft av choklad
På morgonen, torsdagen den 13/10 bärs mer än 10 ton choklad in genom museets stora portar av leverantörer, chocolatierer och konditorer för att återigen visa upp, arbeta med, lära ut och sälja det senaste inom kvalitetschoklad. På fredagen den 14/10 kl 10 slås portarna upp för alla choklad-intresserade besökare. Museet har dock redan kl 8.00 öppnat för de tävlingssugna deltagarna i tävlingen Årets konditor som avgörs samma dag. Fler tävlingar genomförs under helgen: Kladdkakeracet och Årets pralin 2011 - Åsö ChokladTrophy 15/10 och Årets Bak- & dessertmästare 2011. Mer info om ackreditering till Chokladfestivalen och de olika tävlingarna nederst.

Ur programmet - missa inte

- För andra året i rad finns Konditorscenen där det går att sitta ner och lyssna på några av Sveriges bästa konditorer och chocolatierer och se när de tillverkar olika produkter av choklad. Här finns även möjlighet att ställa frågor.
- På Stora scenen kommer bland andra Willie Harcourt-Cooze, känd från teveprogrammet Willie’s Wonky Chocolate Factory, att hålla en underhållande presentation och bjuda på det han tillagar.
I samlingssalen blir det råchokladprovning och föreläsning om råchoklad med Pacari som arbetar med ekologisk och biodynamisk odling och rättvis handel.
- Som hjälp till arrangörer, utställare och de på scenen finns elever som tar sina gesällprov våren 2012. De går på den ledande konditorskolan i Sverige, Konditorhögskolan i Kristiandstad. På festivalen har eleverna en monter där de visar upp vad de kan och de deltar även med 4 bidrag i Chokladfestivalens skulpturtävling vars tema i år är Hattskapelser.
- Festivalgeneralen Magnus Johansson som kom ut med en ny bok i september, Lyckas med choklad, lär ut fingerfärdiga tips för alla som gillar att arbeta med choklad. Se Chokladfestivalens fullspäckade program i pdf

Pressprogram - info, ackreditering och kontaktpersoner

Tävlingen Årets Konditor fredag 14/10
vars tema i år är Styla om ett kafferep, pågår kl 8.00-13.00 och är öppen för allmänheten från kl 10.00. Ackrediterad press har möjlighet att följa tävlingen på plats i museets stora hall redan från kl 07.30 inför tävlingstarten kl 08.00 (pressingång runt hörnet till höger om huvudentrén, gaveln som vetter mot Strandvägen). Vinnaren av tävlingen tillkännages kl 15.00 på Stora scenen. Kl. 11 30 serveras en lättare presslunch vid Konditortorget där information ges om tävlingen och Arla presenterar Konditorrapporten 2011. Därefter avsmakning av finalisternas tårtor. www.aretskonditor.se
Kontakt: Eva Kjeller, pressansvarig för Årets Konditor.
Anmälan för att bevaka tävlingen görs senast den 10/10 till eva.kjeller@prat.se, tfn 070-910 10 43. Specificera i anmälan om du vill delta vid presslunchen eller göra intervju med vinnaren efter tävlingen.

Kladdkakeracet lördag 15/10
är en tävling för alla mellan 10 och 14 år. Den avgörs på scenen den 15/10 och 6 finalister tävlar. Tävlingen genomförs för 6e året i rad och i år har dubbelt så många som förra året skickat in sina recept. Mer info www.arla.se Kontakt: Åsa Asp, Arla Foods, aasa.asp@arlafoods.com,
tfn. 070-552 50 27.

Årets Bak och Dessertmästare 2011 söndag 16/10
är en tävling för passionerade bak- och dessertälskare inrättad av varumärket Ögon. Syftet med tävlingen är att främja skaparglädje och smakupplevelser i köket. Under våren har drygt 200 recept skickats in och under sommaren röstade över 6500 svenskar fram sex finalister. Finalen går av stapeln live den 16 oktober kl 12. Finalen består av två delar: dels bedöms finalisterna utifrån ett chokladbakverk de har med sig och dels utifrån ett bakverk de tillagar på plats baserat på ett buffébord och en hemlig ingrediens. I juryn sitter Roy Fares (Årets Konditor 2010), Mia Öhrn (konditor och matskribent), Magnus Johansson (OS-konditor och arrangör av Chokladfestivalen), Josefin Crafoord (programledare), Viktoria Buskqvist (förra årets vinnare) och Pernilla Kvarmans (produktchef för varumärket Ögon). www.bakochdessert.se
Kontakt: Pernilla Kvarmans, pernilla.kvarmans@fazer.com,
073-656 40 00. Ackreditera dig för att bevaka tävlingen senast den 12/10 till petra.leinmark@nordiskamuseet.se. Se mer nedan.

Vill du bevaka Chokladfestivalen?
Anmäl dig så blir du ackrediterad, det är nödvändigt för att undvika köerna till museet. Som ackrediterad press använder du ingången vid norra gaveln (som vetter mot Djurgårdsbron). Där får du en pressbricka och pressmaterial. Den 14/10 finns det tillgång till Årets konditors pressläktare - se Pressprogram ovan.
Anmälan för att bevaka festivalen sker senast 12/10 till petra.leinmark@nordiskamuseet.se, tfn 08-519 546 03 eller 0708-83 89 98. Glöm inte att tala om vilken/vilka dagar du vill bevaka evenemanget.

Festivalinfo - utställare, program och presskontakter
Öppettider: fredag 14/10 kl. 10-20,
lördag 15/10 och söndag 16/10 kl. 10-18.
Priser och mer info: Till festivalsidanwww.nordiskamuseet.se/choklad
Läs om utställarna
Läs mer om programmet (i pdf)

Pressens sida
Besök gärna pressens sida för mer information och pressbilder: www.nordiskamuseet.se/press

För ytterligare information och om du vill intervjua festivalgeneralerna kontakta
Magnus Johansson,e-post magnus@konditor.se, 0733-60 33 53.
Tony Olsson, e-post tony.olsson@kaka.se, 0734-02 77 57.

För pressbilder och festivalackreditering
Petra Leinmark, e-post petra.leinmark@nordiskamuseet.se, 08-519 546 03, 0708-83 89 98
Karl Thorson, e-post karl.thorson@nordiskamuseet.se, 08-519 546 74, 073-348 04 20.

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.