Återblick - svartvita fotografier 1984-96 av Lennart Engström

- svartvita fotografier 1984-96 av Lennart Engström Visas 19/2-21/8-05. - För mig är nästan varje vanlig människa intressant att skildra. Vi bär alla på en levnadshistoria, och jag vill fotografera den där lunken som är det mesta av vardagen. För den dramatiska har vi redan genom massmedier. Och så är jag ju en betraktare. Lennart Engströms lågmält humoristiska fotografier berättar om människor i vardagen, på arbetsplatsen eller i hemmet, eller kanske på en parksoffa - ostylade människor utan smink och poser. Han fotograferar människor som han tycker är viktiga att lyfta fram, som lever just nu, som sällan syns på teve eller i tidningar. Männniskorna har stannat upp i sina göromål och betraktar nyfiket fotografen. Omgivningen stämmer överens med personerna. Med säker blick avslöjar Engström för oss det som de avbildade vill avslöja, inte mer. Som betraktare ler man gärna med dessa kvinnor och män och ibland barn, inte åt dem. - Det finns två sätt att fotografera: att ta upp kameran och fotografera det man ser omkring sig, eller att man iscensätter verkligheten. Jag gör på det första sättet, jag tar upp kameran och ser genom den, och när jag tycker det är dags trycker jag av. Kameran tar vad som helst men det är jag som riktar kameran och det är så oerhört att sedan vill jag inte gå in och redigera. Lennart Engström är fotograf i Uppsala och född 1953 i Ljusne. Efter skolan arbetade han på fabrik och jobbade fackligt parallellt. Fotointresset vaknade sedan han flyttat till Uppsala i mitten av 70-talet. Han valde bort en facklig karriär och gick Nordens två-åriga fotoskola. Efter en praktikperiod som kopist och assistent hos fotografen Walter Hirsch i Stockholm började han frilansa. Sedan dess har han varvat uppdrag av reportagekaraktär med egna projekt i dokumentärfotografisk tradition. Uppdragsgivarna är bl.a. fackförbundspressen och landstinget i Uppsala. - Jag kommer nog alltid fotografera så här. Min senaste utställning var i färg, men med svartvitt tycker jag man kommer närmare det där inre som inte riktigt går att ta på. Under flera år skildrade Lennart Engström människor i stadsdelen Salabacke, ett folkhemsbygge i Uppsala från början av 1950-talet. 1998 kom boken Salabacke med text av Mats Andersson. Tidigare har han gett ut en bok om ett gjuteri i Österbybruk (1993, i samarbete med journalisten Lasse Linusson och en om Akademiska sjukhuset i Uppsala (1995, i samarbete med journalisten Gunilla Lindberg). Han har visat sina bilder i utställningar. De senaste fyra åren har han fotograferat parkliv i Uppsala, som visades i utställningen Parkliv - Stadsträdgården i Uppsala. - Försiktigheten med människor har jag kanske med mig för att jag kommer från landsorten. Jag vill att min fotografi tillkommer i dialog med omvärlden, och det är kanske därför som jag gärna väljer miljöer jag känner väl till. Men självklart måste man vara medveten om att fotografen och journalisten har makt. Samtidigt har media ännu mera makt. Fotografierna som ställs ut på Nordiska museet är valda ur hans produktion från åren 1984-96. Ett 30-tal fotografier visas. År 2000 fick Lennart Engström Nordiska museets Gullersstipendium för sitt enträgna arbete med projekt i dokumentärfotografisk tradition. För mer information om utställningen kontakta Annette Rosengren, intendent, 08-519 546 43, annette.rosengren@nordiskamuseet.se Lennart Engström, lennart.engstrom@comhem.se

Nordiska museet berättar om livet i Norden genom 500 år med människan i fokus. I de omfattande samlingarna finns en och en halv miljon föremål, sex miljoner bilder och tusentals berättelser. Museet erbjuder utställningar och upplevelser, arkiv och bibliotek, restaurang, kafé och museibutik i den storslagna, ikoniska byggnaden vid Djurgårdsbron.
Nordiska museet äger och driver även de kulturhistoriska besöksmålen Julita gård och trädgårdar, Tyresö slott och park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.