Vintagefamiljen öppnar på NK Göteborg

Vintagefamiljen öppnar på NK Göteborg

Nu öppnar anrika NK Göteborg sin första vintageavdelning som ett steg i att utveckla kundupplevelsen på varuhuset. På plan två finns numer Vintagefamiljen – en vintage och second hand-avdelning med high end-profil och ett välkurerat utbud av varumärken lika stilsäkert som hållbart.

Intresset för cirkulärt mode och second hand ökar och är en prioriterad fråga för modekonsumenter och branschen i stort. Det syns i allt från stora modekedjors klädinsamlingar till hur vintageutbud dyker upp i nya former online såväl som i fysiska butiker.

Nu slår NK upp dörrarna för Vintagefamiljen som blir varuhusets första vintage och second hand-avdelning. Med varumärken som Zadig & Voltaire, Acne och Isabel Marant har sortimentet en hög modegrad och vänder sig till en stilsäker och kvalitetsmedveten kund som inte räds att experimentera. Varuhuschef Dag Agård ser det nya tillskottet som ett sätt utveckla kundupplevelsen på NK.

­– Vi är så stolta över att kunna erbjuda en ny avdelning på NK. Många av våra kunder söker en mix av nytt och vintage där kvalitet är ledordet – det är en förutsättning för hållbarhet. Att addera Vintagefamiljen till utbudet ger våra besökare möjlighet att hitta allt de behöver hos oss på NK Göteborg, säger Dag Agård, varuhuschef.

Bakom Vintagefamiljen står göteborgaren Maria Larsson, som har varit verksam inom modebranschen i över 25 år. I samma veva som hon övervägde att ta en paus från klädbranschen föddes idén om att arbeta med second hand, vilket ledde till en nytändning. Nu har Vintagefamiljen funnits i snart två år. Från att tidigare ha legat på Södra Larmgatan känns flytten till NK som en naturlig utveckling för butiken enligt Maria Larsson.

– Vintagefamiljen är en inspirerande och levande värld. Utbudet varierar efter säsong och varje plagg handplockas med mycket kärlek och omtanke. Genom att etablera oss som en avdelning på NK Göteborg hoppas vi att fler som är nyfikna på vintage och second hand enkelt kan förnya sin stil på ett hållbart sätt, säger Maria Larsson, grundare av Vintagefamiljen.

Du hittar Vintagefamiljen på NK Göteborg, Plan 2.

Om Vintagefamiljen

Vintagefamiljen är en modern vintage och second hand-avdelning som riktar sig till både dam och herr med säsongsbetonat utbud av kläder, skor och accessoarer av varumärken med hög modegrad. På tisdagar och onsdagar är det öppna inlämningar på NK Göteborg. Plaggen sorteras och lämnas in till avdelningen, och finns till salu under 60 dagar.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2020 uppgick till totalt 1,9 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.