VINNARE AV NK YOUNG TALENT AWARD BY BECKMANS – NIKLAS GUSTAVSSON

VINNARE AV NK YOUNG TALENT AWARD BY BECKMANS – NIKLAS GUSTAVSSON

NK har i samarbete med Beckmans Designhögskola instiftat ett årligt designpris för att främja, stötta och hylla unga designers som står redo att kliva in i arbetslivet efter sin utbildning. Vinnaren av NK Young Talent Award by Beckmans 2022 är nyexaminerade modedesignern Niklas Gustavsson med sin examenskollektion ’Houdini’. NK Young Talent Awards by Beckmans delas ut den 9 februari i samband med Stockholm Fashion Week.

Nyexaminerade modedesignern Niklas Gustavsson är årets vinnare av NK Stockholm Young Talent Award by Beckmans. Niklas tog sin examen vid modeprogrammet på Beckmans Designhögskola 2021 med sin examenskollektion ’Houdini’ som presenteras på NK Stockholms pop up-yta på entréplan, skyltfönster och i alla NKs digitala kanaler under en månad. Hans kollektion kommer även gå att måttbeställas av NKs kunder. I priset ingår också en prissumma om 10 000 kr.

’Houdini’ är Niklas examensarbete som handlar om identitet och tar avstamp i minnen från hans uppväxt. Den belyser rädslan att bryta normer och hur vi förhåller oss till de outtalade sociala och kulturella koderna. Det är en surrealistisk gestaltning av individen kontra kollektivet. Kollektionens material och uppbyggnad är influerad av den moderna basgarderoben och folkhemmets konventioner att klä sig. Niklas kombinerar form och färg med egna prints och hämtar inspiration från konst, populärkultur, starka personligheter och spännande livsöden.

Juryn som varje år utser vinnaren av NK Young Talent Award by Beckmans består av modedesigner Pär Engsheden och Annika Berner, Chef för externa relationer på Beckmans Designhögskola och Catarina Midby, Generalsekreterare för Swedish Fashion Association samt Karin Wickberg, Marknadschef NK.

NK är en scen och en kommersiell och kulturell teater där människor och varumärken möts och där man kan få ta del av upplevelser som gör bestående intryck. Det kräver att vi vågar utmana och förnya den scenen med spännande och inspirerande innehåll, som också visar på framtiden. NK vill ständigt överraska och vara först med det senaste och genom NK Young Talent Award vill vi skapa en relation med framtida designlöften i Sverige, säger Karin Wickberg Marknadschef på Nordiska Kompaniet.

Varje år väljer Vogue Italia ut de bästa examenskollektionerna globalt för att utse nya talangerna. Niklas blev, som enda svensk, utvald till Vogue Talents 2021. Årets utgåva av Vogue Talents är tillägnad ’Fearless Generations’ – alla kreatörer som har modet att uttrycka sin vision och möta tidens utmaningar.

Titeln på min kollektion kommer från Harry Houdini, ett annat ord för magiker och utbrytare. När jag fick frågan vad jag ville fylla min kollektion med var svaret: magi. Min kollektion handlar om att välja sin egen väg, att bryta sig fri. Houdini var ett bra samlingsnamn för magi att och bryta sig fri. Teknikerna som jag har valt för att visualisera identitet och individens kamp, inkluderar en crevé-teknik, som går ut på att göra hål i tyget för att synliggöra insidan. Detta är som en trompe l'oeil-teknik för att skapa speciella effekter med hjälp av digitaltryck. Idén kommer från, och är en hyllning till, Elsa Schiaparelli, säger Niklas Gustavsson, pristagare av NK Young Talent Award by Beckmans.

– Det känns helt självklart att ett varuhus som är först med det senaste uppmärksammar morgondagens designers. Samarbeten mellan Beckmans och NK går långt tillbaka i tiden och med NK Young Talent Award tar vi det till ytterligare en nivå. Genom priset får våra begåvade studenter uppmuntran och stöd samt en unik plattform att ta avstamp ifrån för en framtida karriär, säger Pär Engsheden, modedesigner och programansvarig för Mode på Beckmans.

NK Stockholm Young Talent Awards by Beckmans delas ut den 9 februari på NK Stockholm och livestreamas på NK:s Instagram samt på Swedish Fashion Associations site: stockholmfashionweek

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Sonja Cronstedt, presskontakt SpoilConcept, e-post: sonja.cronstedt@spoilconcept.se

Ulrica Bogh-Lind, PR-ansvarig Nordiska Kompaniet, e-post: press@nk.se eller telefon: 08-762 90 99

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2020 uppgick till totalt 1,9 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.