På söndag är det premiär för årets jul på NK Göteborg.

Den 22 november startar årets jul på Nordiska Kompaniet. För stockholmare och göteborgare i alla åldrar har premiärvisningen av NK:s julskyltfönster, och det första mötet med tomten, blivit en tradition. Gemensamt för alla år är dock att NK:s julfönster lockat en stor publik från den första dagen de visas till den sista. Årets tema "Snöriket" har hämtat sin inspiration från det nordiska vinterlandskapets flora och fauna. En spännande blandning av fantasi och verklighet i ett samarbete med Naturhistoriska museet .

- NK vill varje år bjuda både barn och vuxna på en upplevelse med våra skyltfönster. Nordiska Kompaniet var ju först i Sverige med julskyltning och det är en tradition som vi är mycket stolta över att kunna föra vidare till nya generationer, säger Dag Agård ,varuhuschef på Nordiska Kompaniet i Götborg.

I år har vi dessutom en nypremiär. I NK:s arkiv har vi hittat en specialskriven sång från 1928, "NK:s julvisa". Denna visa relanseras och framförs i varuhuset för första gången på 80 år av Brunnsbo Musikskola under skyltsöndagen.

Julskyltningen startar klockan 11.50 när ridån för skyltfönstren på Östra Hamngatan hissas upp. Årets fanfar framförs av Erik Mattisson . Klockan 12.00 anländer Tomten med häst och vagn för att öppna varuhuset. Han tas emot av årets välkomst kommitté där vi bl.a. får se Snödrottningen , skogens djur och fantasifulla och folkloristiska dräkter från GöteborgsOperan och Teaterbutiken. Därefter tar Tomten emot barnens önskningar på sin tron på NK scenen plan 1. Traditionsenligt fortsätter NK julen med bla Lucia, gästspel från Jukkasjärvi, författarebesök och andra gästspel.

TOMTENS TIDER PÅ NK
På skyltsöndagen den 22 november kl. 12.00-16.00 Scenen Plan 1.
För mer information och tider se www.nk.se

Bilder från skyltsöndagen finns för nedladdning från den 23/11 kl. 13.

För mer information vänligen kontakta:

Monica Perman ,Kommunikationschef Göteborg, tfn 08-762 90 77