Nya stjärnkrögare till NK Stockholm, Tommy Myllymäki och Pi Le tar över Bobergs Matsal med öppning augusti 2024

Tommy Myllymäki och Pi Le tar över Bobergs Matsal på NK Stockholm

Nu står det klart att stjärnkrögarna Tommy Myllymäki och Pi Le tar över driften av anrika Bobergs på NK i Stockholm efter sommaren.

”Vi är glada över att ha fått förtroendet att driva Bobergs Matsal. Vi kommer arbeta hårt för att förvalta platsen och dess historia, samtidigt som vi vill utforska vad vi kan addera nytt och vad som är möjligt att göra med en restaurang i ett varuhus. Vi har väldigt höga förväntningar på oss själva och ser fram emot att få välkomna våra gäster i augusti ”, säger Tommy Myllymäki.

Bobergs Matsal invigdes år 1915 på plan 4 på NK i Stockholm och är uppkallat efter arkitekten Ferdinand Boberg som ritat byggnaden. Matsalen är känd som Ferdinand Bobergs sista verk och är idag en elegant lunchrestaurang i en klassisk miljö. Driften har skiftat genom åren och nu är det alltså dags för Tommy Myllymäki och Pi Le, som även driver 2-stjärniga restaurang AIRA, att kliva in och sätta sin prägel på verksamheten. Tillsammans med Bobergs Matsal tar de också över driften av Nordiska Kantinen som ligger i koppling till matsalen och som erbjuder enklare, kulinariska brickluncher.

"Vi är väldigt glada att Bobergs Matsal knyter till sig expertisen från två av Sveriges framstående krögare och kockar. Matsalen är en helt unik upplevelse i sig, och det kräver en väldigt kunnig och kreativ aktör för att göra den rättvisa. Vi ser fram emot att få följa och uppleva Pi och Tommys vision för Bobergs Matsal”, säger varuhuschefen Henrik Lilja.

Om Tommy Myllymäki

Tommy Myllymäki är en framstående svensk stjärnkock och restauratör som etablerat sig som en ledande figur inom den nordiska gastronomiska scenen. Med vinster från Årets Kock och Bocuse d’Or Europe i bagaget grundade Tommy Myllymäki restaurang AIRA på Djurgården 2020. Under våren 2023 blev AIRA tilldelad sin andra stjärna i Guide MICHELIN.

Om Pi Le

Under sin karriär har krögaren Pi Le vunnit en mängd gastronomiska utmärkelser, däribland OS-guld med Juniorkocklandslaget, andraplats i Nordic Chef of the Year, och han var även med i den svenska uttagningen av Bocuse d’Or 2017. Han axlade rollen som köksmästare på AIRA 2020 och var med när restaurangen fick sin första stjärna i Guide MICHELIN år 2021, och den andra stjärnan i samband med att han klev upp som delägare, år 2023.