NK Design Week - Made in Sweden

NK HYLLAR SVENSKT HANTVERK OCH DESIGN UNDER STOCKHOLM DESIGN WEEK

Den 6 februari startar Stockholm Design Week och så även Design Week på Nordiska Kompaniet, en vecka då NK hyllar svensk design lite extra. Design har alltid varit en av NK:s grundpelare och under veckan som pågår mellan 6-12 februari kommer varuhuset i Stockholm att lyfta olika aktörer inom inredning, design och hantverk.

2022 startade NK Inredning designinitiativet och stipendiet Together, som i år är en central del i Made in Sweden – ett samarbetsprojekt och utställning som hyllar och lyfter fram styrkan i svensk design. Under Stockholm Design Week 2023 visar årets Together-formgivare upp experimentella glasobjekt som skapats i samarbete med Reijmyre Glasbruk. NK Stockholms skyltfönster är scenen för dessa föremål liksom en installation och utställning i varuhusets Ljusgård.

Under NK:s Design Week kommer det dessutom visas ett kurerat urval av svenska formgivare, konstnärer och designers på en dedikerad Design Week-yta på entréplan, närmsta entré är Regeringsgatan 40.

Här kan ni uppleva bland annat: Malmstens Linköpings Universitet och tio stycken helt unika möbler som deras elever har jobbat med under ett års tid, ett smakprov på Sörmlands museums utställning om NK:s möbler och verkstäder som öppnar i mars och som är den största utställning som någonsin producerats om NK:s möbler, spännande färgnyheter från svenska Klint som också erbjuder färgrådgivning varje dag under Design Week mellan kl 11-14, Cream som är en marknadsplats och en konst- och designplattformen skapad av kuratorn och konstrådgivaren Jonas Kleerup tillsammans med varumärkesbyån tätaäts som visar spännande föremål från ett antal svenska designers konstnärer samt att det innovativa elcykelföretaget MOVS finns på plats med nya produkter.

Förutom detta kommer även Inredningspodden Ofult Hemma som leds av Brita Zackari och Kakan Hermansson spela in live i Ljusgården på torsdag kl 1230. På NK:s scen för kurerade varumärken och upplevelser, NK Stage (vid dammodeavdelningen på plan 1) kommer konstnären DIVE Madhouse, Fredrik Sologub att måla live där betraktaren får möjlighet att komma nära skapande processen.

Mer om Design Week på NK kan du läsa här: Välkommen till Design Week på NK. | NK

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2021 uppgick till totalt 2,3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.