NK Glas, Porslin & Kök gör designsamarbete med Hope

NK Glas, Porslin & Kök gör designsamarbete med Hope

Kollektionen lanseras exklusivt inne på rum:117, en specialdesignad yta på NK Glas, Porslin & Kök. Här kan man hitta udda design från hela världen, ny teknik, begränsade upplagor och annat som är annorlunda och humoristiskt, apart och kittlande. Varumärket kommer i första skedet erbjuda varor med köks och textil förankring. Tanken är att göra detta i samarbete med olika formgivare och varumärken som får möjlighet att ta fram en unik grafik till produkterna.

”Vi har länge haft en önskan att ta fram varor under ett eget varumärke. Idén med rum:117 är att välja ut och presentera design på ett spännande sätt, och det känns naturligt att även utveckla en kollektion kopplat till det. Att samtidigt få möjlighet att göra samarbeten med designers från andra branscher ser jag som en fantastisk kreativ boost, säger Jörgen Eriksson VD NK Glas, Porslin & Kök och initiativtagare till :117”

Bakgrunden till samarbetet är det tygtryck som Hope designade för sitt bidrag till NK Couture kollektionen i augusti 2009. Trycket illustrerar en karta över Stockholm och kvarteren runt NK i mitten av 1800-talet med inslag av fartyg och grafiskt nummer. Trycket förekommer även i delar av Hopes vår/sommar 2010 kollektion.

“Vi glädjer oss åt att ett designarbete som "Map Print" kan vara längre än de normala kort cykler som finns i modevärlden. Vi ser NK Glas, Porslin & Kök som en partner som står för hög kvalitet och bra förvaltare av vår textila design, säger Ann Ringstrand från Hope.”

För mer information kontakta

Jörgen Eriksson, VD NK Glas,Porslin & Kök, tel 0704-129627, jorgen.eriksson@northernclassic.se

Lotta Brattin, IBEYOSTUDIO, tel 08-328801, lotta@ibeyostudio.se

Louise Pontell, Presskontakt NK, tel 08-7629077, louise.pontell@nk.se