Fotograf Peter Gehrke

KONSTNÄREN MARTIN BERGSTRÖMS KLÄNNING AV 135 METER TYG INTAR LUFTRUMMET I NK STOCKHOLMS LJUSGÅRD

Under sommaren har NK Stockholms besökare kunnat ta del utav Martin Bergströms konstverk utställda i Ljusgården som bygger på kollage av antika herbarieväxter. Nu tar sig växterna ut ur sina montrar och blir en textil installation i form av en klänning skapad av 135 meter digitaltryckt, transparent voile som kommer inta ljusgårdens luftrum.

Originalen till många av textilierna visades i den tidigare utställningen och de verken har blivit uppförstorade till runt sex meter vardera. Tillsammans skapar de ytterligare en dimension av verken som Martin Bergström beskriver som ”sakral och monumental”.

NK vill ständigt överraska och inspirera sina kunder och besökare till nya minnesvärda upplevelser och det här är en unik installation som tar över ljusgården under hösten” säger Henrik Lilja, varuhuschef på NK i Stockholm. Han fortsätter, ”vi har alltid höga ambitioner med vad vi erbjuder de som besöker varuhuset och att få arbeta med internationella namn som Martin Bergström och Peter Gehrke sätter en premiumnivå på vad vi kommer att få uppleva i Ljusgården under hösten”.

Förutom klänningen kan besökare även ta del av en film och fotografier som har skapats i samarbete med den internationellt välkände fotografen Peter Gehrke. En dansare från Cullberg-baletten – Eliott Marmouset – bär det enorma plagget på bilderna.

”Jag älskar mötet mellan mina mönster och dans. Här vill jag dokumentera och föreviga förloppet”, berättar Martin Bergström. Han fortsätter, ”min önskan är att åskådarna ska hitta olika delar, lager och infallsvinklar att förälska sig i, både nära och på distans”.

Klänningen har tillverkats av skräddare Ulrika Svalling.

Producent: Andrea Hasselrot
Fotograf: Peter Gehrke
Medverkande: Eliott Marmouset

För frågor vänligen kontakta Ulrica Bogh-Lind PR Chef NK, press@nk.se, 08-762 90 99 eller Andrea Hasselrot, Skarp Agent, andrea@skarpagent.com +46707177010

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2021 uppgick till totalt 2,3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.