Grand Old Brand New. kreationer av Behnaz Aram, Linn Eklund och Stand Studio

Kända modeprofiler frontar NK:s höstkampanj Grand Old Brand New

NK:s Franska damskrädderi på NK i Stockholm var Nordens ledande beställningsateljé mellan 1902-1966 där det skapades måttsydda kreationer med den franska haute couturen som förlaga. Modekritikern och kulturjournalisten Susanna Strömquist har forskat i den hittills ganska oskrivna historien om Parismodets nordligaste utpost vilket resulterat i utställningen "Nordens Paris" på Nordiska museet, och en bok med samma namn.

I höst vill därför Nordiska Kompaniet hylla förstklassigt och långsiktigt mode och hantverk med kampanjen Grand Old Brand New. Med utgångspunkt i originalmönstren har tre kända modeprofiler skapat egna tolkningar av originalplaggen från NK:s Franska, exklusivt för NK. Kampanjen går upp 15 september och man kan se alla plaggen i skyltfönstren på NK Stockholm.

Grand Old Brand Newkampanjen är även en open source för intresserade som vill skapa ny modehistoria, då mönster från NK:s Franska damskrädderi efter modehus som Balenciaga och Dior finns att ladda ned fritt på NK:s hemsida.

Nordiska Kompaniet står för en långsiktighet med hög kvalitet sedan 1902. Vi är också en samtida scen där våra kunder kan uppleva de senaste trenderna. I höstens kampanj möts vårt arv och nutiden. I kampanjen har bland annat tre kända modeprofiler återanvänt originalmönster och plagg från NK:s Franska damskrädderi och skapat helt nya kreationer. Extra kul är att vi även släpper gratismönster som våra kunder kan ladda ned på nk.se och skapa sina egna coutureplagg, säger Karin Wickberg, marknadschef NK.

Modeprofilen Linn Eklund, couturedesigner Behnaz Aram och modedesigner Nellie Kamras från Stand Studio har för kampanjen Grand Old Brand New tolkat varsitt plagg från NK:s Franska damskrädderi.

Mode har alltid varit en stor drivkraft i min karriär och det här projektet har verkligen gett mig chansen att utveckla mitt skapande. Min tolkning på Irma Ulrichs kjoldress efter Christian Dior från 1948 är en elegant, feminin och sensuell klänning, likt originalet men anpassat efter dagens mode, säger Linn Eklund.

­– Det har varit en stor ära att få sätta min och Mårtens egen prägel på Fru Kalderéns klänning från 1961. Mönstret som var skapat av Balenciaga gav en fin grund till min coutureklänning, säger Behnaz Aram.

- Att ta del av den modehistoria som NK:s Franska damskrädderi är och att få vara med och tolka samt skapa min egen kreation har varit otroligt lärorikt och ärofyllt. Min tolkning av Ebba Sachs kappa och klänning från 1965 är en färgsprakande statement piece av lyxig faux fur, säger Nellie Kamras.

Från och med 15 september finns mönstren tillgängliga för alla att ta del av och man kan ladda ned och återskapa de unika mönstren från till exempel fru Kalderéns klänning, fru Ulrichs klänning och fru Sachs kappa och klänning. Mönstren finns på NK:s hemsida, www.nk.se/grand-old-brand-new, i storlekarna 34-44.

Under hösten kommer även Remake Stockholm att gästa NK Stockholm. De designar och producerar mode baserat på material från gåvor som skänkts till Stockholms Stadsmission och man kan få helt unika plagg uppsydda. På förfrågan kommer Remake att sy upp boleros efter ett mönster som NK tagit fram från ett originalplagg (Fru Lundgrens bolero) som skapades 1949 av NK:s Franska Damskrädderi. Man hittar Remake på NK Stockholm, plan 1.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Sonja Cronstedt, presskontakt SpoilConcept
E-post: sonja.cronstedt@spoilconcept.se

Ulrica Bogh-Lind, PR-ansvarig Nordiska Kompaniet
E-post: press@nk.se eller telefon: 08-762 90 99

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2020 uppgick till totalt 1,9 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.