Utställningen ”Gatekeeper” tar plats i NK Stockholms ljusgård i samarbete med NK Kök & Design

Nyhet -

Bertil Vallien är stjärnan bakom glaskonsten samt en av Sveriges mest internationellt berömda konstnärer och glasformgivare. Hans utställning Gatekeeper ägde rum i den engelska parken på Sollidens slott sommaren 2021, och nu flyttar delar av den hyllade utställningen in i Ljusgården på NK Stockholm, till och med den 11 november.

Hans glasskultpurer finns tillgängliga på NK Kök & Design i Stockholm under utställningen.

I Gatekeeper presenterar Bertil Vallien resultatet av ett långvarigt konstnärligt experimenterande. I nära samarbete med sina medarbetare på Kosta Glasbruk har han skapat sina skulpturer.

Det är stora skulpturer med glasets begränsningar. Järnet är tillägg. De konkurrerar, stöttar, sammanbinder och bildar ett sammanhang. En prunkande boning är centrum. Omgiven av manshöga gestalter bärandes förglasade minnen. Väktare. Spåmän på höga stolar. Ljusets påverkan ger magin i glaset: reflekterar, omsluter, förför. Spår av något som var där - blev fångat! Eller bara försvann? Glas äter ljus!” – Bertil Vallien

Utställningen pågår 26 oktober 2021 - 11 november 2021.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA Maria Lomholt Ansvarig Konstglas 070-522 88 50 maria.lomholt@kostaboda.se