Gå direkt till innehåll
Gunilla Bergström, original from the book Three Cheers for Alfie’s Daddy!, 1993. The Nordic Watercolour Museum. ©Bok-Makaren AB

MAGNIFICENT DONATION FROM GUNILLA BERGSTRÖM TO THE NORDIC WATERCOLOUR MUSEUM

One of Sweden’s foremost picture book creators, Gunilla Bergström, has donated a major number of her original books about Alfie Atkins to The Nordic Watercolour Museum. Only a few of the books remain in the family’s possession but will be deposited to the museum. The donation encompasses 17 original books that thus become part of the museum’s art collection. This was a gift from Gunilla Bergström while she was still alive. She passed away on the 23rd of August 2021.

Bera Nordal, Museum Director at The Nordic Watercolour Museum, is both moved and grateful for the confidence Gunilla Bergström showed with the donation. The two collaborated closely during the exhibition I’ll Darn Well Draw the Soul, which was shown at The Nordic Watercolour Museum in 2018. The exhibition focused on Gunilla Bergström’s images and clearly showed their amazing storytelling power.
– Our aim was to show her greatness as an artist. It was very important to Gunilla that her visual language got the attention it deserved. This donation is the largest in the museum’s history. Gunilla Bergström’s generosity towards the museum touches us deeply and it is with great humility that we take on this responsibility, says Bera Nordal.

Gunilla Bergström was undoubtedly one of Sweden’s foremost picture book creators. Her unforgettable Alfie Atkins has become part of our art and literature history, imprinted in our memory since childhood. With distinctive colour palette, precise lines and skilled compositions, Gunilla Bergström created unforgettable everyday settings for her characters, where each of them finds themselves in the middle of everyday situations that so many of us recognize. She poses existential questions for all ages. Exclusion. Fear. Vulnerability. The various facets of friendship. The unexpected complications of family life. What lies beneath the surface rather than on it. Through her imagination Gunilla Bergström captures the magic of everyday life and her appreciation for the little things. Her world of imagination is open both to young and old. They are entertaining, disquieting and deeply moving.

During the spring of 2022 The Nordic Watercolour Museum will show the original books about Alfie Atkins. The exhibition is a homage to Gunilla Bergström’s invaluable artistic contribution to the picture book.

Contact: Isabelle Forsberg, Communicator, isabelle.forsberg@akvarellmuseet.org

Regioner

Besök oss och få en upplevelse utöver det vanliga. Nordiska Akvarellmuseet är en plats för möten mellan konst, människor och natur och ett centrum för konst baserad på vatten, pigment och papper. Vi ser på akvarelltekniken från samtidens och den nutida konstens perspektiv mot bakgrund av akvarellmåleriets tradition och undersöker mediet som tradition, uttryck och koncept.

I huset finner du utställningssalar där det i genomsnitt visas 6-8 utställningar per år. I vår Samlingssal presenterar vi ett rikt kulturprogram, där musik, dans, teater, föreläsningar, seminarier, konferenser och samtalskvällar är givna beståndsdelar. Byggnaden rymmer även inte mindre än tre verkstäder, som tillsammans med konsten fungerar som ett nav i museets pedagogiska verksamhet. Här bedrivs undervisning, kursverksamhet, forskning och konstnärligt arbete.

Vi har gästateljéer för uthyrning på ön Bockholmen mitt emot museet, som förbinds med fastlandet genom en gångbro. Museibutiken, granne med utställningssalarna, har ett stort sortiment av bland annat konstnärsmaterial och litteratur som skiftar med de aktuella utställningarna. I museets lokaler ligger Vatten Restaurang & Kafé, med uteservering och storslagen utsikt över vattnet.

2010 mottog Nordiska Akvarellmuseet utmärkelsen Årets museum. I motivering nämns bland annat att ”museet producerar utställningar av världsklass och är ett föredöme vad gäller kopplingen mellan museum, forskning och utbildning. Museet tänjer gränserna och visar världen i lokalsamhället. Ett museum som har förändrat en ort.”

Varmt välkommen till Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn.

Sofia Olofsson

Presskontakt Pressansvarig 0735–32 17 95

Konst, kultur, natur och människor.

Varmt välkommen till Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn.