Lösningar för Offentlig Sektor lanserar utmärkelse - Årets Hållbarhetskommun 2023

Mötesplatsen Lösningar för Offentlig Sektor är stolta över att meddela lanseringen av Årets Hållbarhetskommun 2023, ett årligt pris som syftar till att hylla och lyfta fram kommuner i Sverige som aktivt arbetar för en mer hållbar framtid. Priset omfattar tre viktiga dimensioner av hållbarhet: miljö, socialt ansvar och styrningsfrågor.

Januari 2024 kommer det första priset att delas ut och temat är innovationer för minskad klimatpåverkan. Uppskattningsvis så ligger 75 procent av alla delmålen i Agenda 2030 på lokal nivån att ansvara för, så det är där arbetet måste ske i första hand. Det kan handla om allt från nya strategier, upphandlingsformer, utbildningar eller samarbeten till tekniska innovationer.

Vad är Lösningar för Offentlig Sektor?
Lösningar för Offentlig Sektor är den största mötesplatsen i Sverige för alla som leder, utvecklar och organiserar offentlig verksamhet. Årets evenemang äger rum på Kistamässan i Stockholm den 24–25 januari 2024.

Klimatet är i fokus
Offentlig sektor står för 15 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser från konsumtion, enligt en ny rapport från SEI (Stockholm Environment Institute). Rapporten visar också att livsmedelskonsumtion och transporter inom offentlig sektor orsakar betydande utsläpp av växthusgaser. Sveriges kommuner spelar därför en central roll för att Sverige ska nå sina klimatmål.

Tävlingsbidraget ska falla inom ramarna för något av de tre fokusområdena för klimatinitiativ, nämligen livsmedelskonsumtion, transporter eller digitalisering

Praktisk information
Årets Hållbarhetskommun 2023 kommer att delas ut på Kistamässan i Stockholm den 24 januari 2024 som en del av Lösningar för Offentlig Sektor. Eftersom det handlar om hållbarhet kommer priset att bestå av äran och erkännandet för att sprida goda exempel på hur Sveriges offentliga sektor bidrar till ett mer hållbart samhälle med minskad miljö- och klimatpåverkan. Läs mer om Årets Hållbarhetskommun på losningarforoffentligsektor.se

Anmälan senast 1 november 2023

Alla som jobbar aktivt och systematiskt med sin hållbarhet som en viktig kraft för att utveckla verksamheterna och kommunen som helhet är välkomna att tävla om utmärkelsen.

Anmäl genom att svara på följande frågor via mejl till samhalle@liveexpo.se:

• Vad är kommunen mest stolt över med sitt hållbarhetsarbete? (Max 2 000 tecken)
  • Vilken effekt har det gett för invånare och verksamheter? (Max 500 tecken)
  • Hur ser kommunens prioriteringar för hållbarhet och omställning ut de kommande åren givet utmaningarna med kompetensbrist, demografisk utveckling och pressad ekonomi? (Max 1 500 tecken)

För mer information, kontakta:
Marie Jacobsson, affärschef Lösningar för Offentlig Sektor - mj@liveexpo.se