Så bemöts populism i Norden - Inkludera eller utesluta?

Så bemöts populism i Norden - Inkludera eller utesluta?

Den politiska populismen är på stark framfart i Europa och Norden utgör inget undantag. I Finland har Sannfinländarna blivit regeringsdugliga och i Sverige påverkar Sverigedemokraternas agenda även de etablerade partierna. Danske folkpartis framfart i Danmark vilar på solid grund och Fremskrittspartiet i Norge är ett av landets största partier. Förhållningssätten gentemot de populistiska partierna skiljer sig ändå i våra länder; i Finland har man gett dem ansvar som regeringsparti och låtit dem stå för sina egna beslut, medan man i Sverige tvärtom valt att utesluta dem från samarbeten.

Vad skiljer och förenar rörelserna i Finland, Sverige, Danmark och Norge? Varför bemöts de populistiska partierna på olika sätt i de nordiska länderna och vad leder det till?

Möt Bengt Lindroth, aktuell med pinfärska boken Väljarnas hämnd: Populism och nationalism i Norden och Anders Hellström, docent i statsvetenskap vid Malmö Högskola som har lett ett nordiskt forskningsprojekt som jämfört de nationalistiska partierna i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Resultatet presenteras i boken Trust Us: reproducing the nation and the Scandinavian Nationalist Populist Parties. I diskussionen deltar även Ann-Cathrine Jungar, från Södertörns högskola, expert på högerpopulism och journalist Johanna Korhonen som bland annat behandlat den finska populismen i verket Kymmenen polkua populismiin (Tio vägar till populism, fri översättning).

Tid: onsdag 20.4.2016 kl.11.30–13.00
Plats: Norra Latin, Drottninggatan 71 B, Stockholm

PROGRAM

11.30 Lunchsmörgås
11.55 Välkommen
Maria Romantschuk, programchef, Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland
Norden i fokus

12.00-13.00 Paneldebatt

Seminariet modereras av K-G Bergström
I diskussionen deltar:

Författare och journalist Bengt Lindroth
Docent/lektor Ann-Cathrin Jungar, Södertörns högskola
Docent Anders Hellström, Malmö högskola
Journalist Johanna Korhonen

Deltagandet är avgiftsfritt men förutsätter en förhandsanmälan senast fredag 13.4 2016.
Anmäl dig: här
Har du frågor? Kontakta:
Ann Patmalnieks, ann.patmalnieks@nordicwelfare.org
Jonna Similä, jonna.simila@hanaholmen.fi
Arrangörer: Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland, Nordiska ministerrådets informationskontor i Stockholm, Norden i fokus.