Nordiska biblioteksveckan - högläsning över hela Norden

Nordiska biblioteksveckan - högläsning över hela Norden

Årets största högläsningsevenemang den 10 november:

Nordiska biblioteksveckan

Troll i Norden är temat då skolor, bibliotek och övriga kulturinstitutioner samlas för att högläsa ur samma nordiska litteratur på samma tidpunkt runtomkring i Norden och Baltikum. Årets största högläsningsevenemang samlar ca 2000 institutioner kring en fantastisk nordisk litteraturgemenskap. När det är som mörkast i våra länder tänder vi ett ljus och läser en bok, det är grundkonceptet för Nordiska biblioteksveckan.

Måndagen den 10 november 2014 är den stora högläsningsdagen. På samma klockslag högläser man i alla länder ur samma utvalda nordiska böcker. 2014 års högläsning äger rum måndag 10/11 kl. 09.00 för barn och unga (Kura Gryning) respektive kl.19.00 för vuxna (Kura Skymning). Hela veckan, från den 10-16 november, arrangeras högläsningar, författarbesök, debatter, utställningar och kulturupplevelser på bibliotek, skolor och andra institutioner i hela Norden och dess närområden.

Årets författare och texter

Temat för i år är ”Troll i Norden” och Nordiska biblioteksveckan har funnit fantastisk högaktuell nordisk litteratur som representerar temat ur olika synvinklar.

För yngre barn: Monsterbråk av Kalle Güettler, Rakel Helmsdal och Áslaug Jónsdottir

För äldre barn: Pappan och havet av Tove Jansson

För vuxna: Stallo av Stefan Spjut

Gå in på Nordiska biblioteksveckans hemsida www.bibliotek.org för mer information om böckerna, författarna, affischen, bilder och material.

Nordiska biblioteksveckan administreras av Föreningarna Nordens Förbund i samarbete med NORDEN-föreningarna och understöds av Nordiska Ministerrådet.

Administration: Anne Malmström, projektledare Föreningarna Nordens Förbund E-post: projektleder@bibliotek.org Tel: +45 53 69 30 66