Drottning Margaretas historia - Föreningen Nordens årsbok

Drottning Margaretas historia - Föreningen Nordens årsbok

Föreningen Norden i Blekinge inbjuder till ett möte med Margareta Skantze, författare till föreningens Nordens årsbok år 2015 onsdag den 18 mars kl 10 i föreningens nya lokaler på Bredgatan 12 i Karlskrona.

Drottning Margaretas historia utgör en sammanfattning av Margareta Skantzes mångåriga studier kring Nordens och Europas medeltid, med särskilt fokus på kvinnornas roll. Skapandet av den nordiska unionen år 1397 under ledning av drottning Margareta sätts in i en tusenårig tradition av kvinnor som verkat för fred och försoning i Europa.

I en tid då frågan om kvinnornas roll i historien åter blivit aktuell utgör denna bok ett intressant inslag genom sin fokusering på Europas och Nordens medeltid, en tid då kvinnorna enligt författaren på många sätt hade det bättre än under senare skeden i historien.

Boken utkommer på Arakne Förlag och är tryckt på Printfabriken i Karlskrona. Recensionsexemplar kommer att finnas tillgängliga från den 16 mars.

Boken kommer att presenteras för allmänheten vid ett offentligt möte i Karlskrona Företags- och Hantverksförenings festsal måndag den 23 mars kl 18:30 i närvaro av Föreningen Nordens vice ordförande PG Lindencrona, generalsekreterare Bo Andersson och landshövding Berit Andnor Bylund.

Margareta Skantze är bosatt i Karlskrona sedan år 1979. Hon har ett förflutet som producent av kultur- och utbildningsprogram vid Sveriges Radio i Stockholm och i Blekinge. Sedan början av 1990-talet har hon frilansat som dramatiker, regissör, föreläsare och skribent. Hon har skrivit närmare femton dramer som alla bygger på historisk forskning och som har kvinnor i ledande roller. Flera av dem har haft premiär i Blekinge, bland dem Kung Kristina, 1990, Mor Dacke, 1991, Maria Magdalena, 1996, Svart Madonna, 2006, och Kung Byxlös, 2011.

Föreningen Norden grundades år 1919 i spåren av Första Världskriget. Det är en politiskt och religiöst obunden organisation, öppen för alla som vill engagera sig och jobba med nordiska frågor och nordiskt samarbete. Föreningen består av enskilda personer samt organisationer, institutioner och företag. Den har en livaktig lokal verksamhet på många olika håll i Norden.