Almedalen: Stärkt nordiskt energisamarbete - nu fokus för tidigare Nokiachefen Ollila

Konkurrensen inom grön energi ökar rekordsnabbt. Norden måste samarbeta för att hålla sig kvar i världstopp. Det säger förre Nokiachefen Jorma Ollila i en rapport där han ger 14 förslag till ökat nordiskt energisamarbete. Ollila kommer till Almedalen för ett samtal med EON:chefen Marc Hoffmann, Erik Brandsma, Generaldirektör på Energimyndigheten och danska Connie Hedegaard, fd EU-kommissionär och energiminister.

Jorma Ollila har på uppdrag av Nordiska ministerrådet gjort en genomlysning av energisektorn. Han har under sitt arbete träffat ett hundratal politiker och andra representanter för energibranschen, offentliga och privata, både i Norden och Europa.Nu är rapporten klar. Förhoppningen är att dessa förslag nu tas i beaktande i de nordiska ländernas framtida energipolitik. Det finns ingen tid att förlora, menar Ollilla.

- De kommande tio åren blir speciellt utmanande. Stora aktörer satsar massivt på grön omställning, och konkurrensen hårdnar oerhört snabbt, säger han.

Han uppmanar till samarbete bland annat genom att det tas fram en särskild vision för nordisk energiforskning och inrättas ett nordiskt doktorsprogram inom energi och innovation. Ollila vill också att det görs nordiska granskningar  av nationella beslut inom energiområdet eftersom beslut i ett land direkt påverkar de andra. Ett annat förslag är en nordisk exportstrategi för energiteknik och –lösningar, ett arbete som bör ledas av företagsorganisationer och nationella exportråd, enligt Ollila.

Kommer dessa förslag att förverkligas?

Välkommen att höra mer om Ollilas förslag och reaktionen på dem.

Tid: 3/7 12:15-13:00
Plats: Almedalen, Nordens tält (Tavernatältet) Strandvägen 4

Vi bjuder på lättare lunch.

#nrpol

Seminariet arrangeras i samarbete med tankesmedjan Global Utmaning