Norconsult väntar spänt på att Årets bygge 2016 ska utses

Vi måste däremot tåla oss till 9 mars nästa år innan vinnaren utses av en expertjury på Årets Bygge-galan.

Redan för 10 år sedan började Malmö stad att planera för en ny kongressanläggning i centrala Malmö. Ett markområde hittades bara ett stenkast från Malmö Central och den nya kongressanläggningen ligger rakt över Citytunneln vilket i sig var en utmaning för byggare och akustiker. Under 5 år har Norconsults Team Akustikon arbetat med att projektera akustiken och den 28 augusti invigdes konserthallen officiellt. Världsartister har redan uppträtt på scenen och de är alla lyriska över akustiken.

Läs gärna mer om hur man modulerar upp ett rum så att akustiken blir bra eller om provkonserten där Jan-Inge Gustavsson, ansvarig akustiker fick ta ton på scenen med Malmö Symfoniska Orkester för att sedan konstatera att hans skapelse fungerade utmärkt.