Klimatsmart pendling och klimatberäknade projekt – Norconsult uppmärksammar Världsmiljödagen 2022

Den 5 juni hölls Världsmiljödagen med syfte att skapa engagemang för viktiga och aktuella miljöfrågor. Avsikten är att uppmuntra människor att jobba aktivt med miljön och skapa konkreta resultat och nya lösningar. Här gör vi nedslag hos två av Norconsults medarbetare som förflyttat sina positioner mot en grönare arbetsvardag.

Jan-Erik Wallerstedt är ansvarig för belysning på Norconsult och har tidigare jobbat som underkonsult för Norconsult sedan 1990-talet. För att ta sig från hemmet i Mölndal till Göteborgskontoret på Lindholmen behöver han köra runt stan, något som blir både dyrt och tidskrävande med bil. När han blev anställd i augusti 2019 insåg han att han behövde hitta ett annat sätt att ta sig till och från jobbet.

– Jag tog ett beslut innan jag började: jag säljer bilen och köper en cykel. Och så blev det.

Familjen har alltid haft två bilar. Men eftersom barnen började bli stora började det kännas som en onödig lyx. Valet av nytt färdmedel var ganska naturligt eftersom Jan-Erik alltid har gillat att cykla.

– Jag ser bara fördelar med cykel. Det är klimatsmart, man får motion, man kan planera sin rutt och passa på att kolla in ett pågående projekt eller handla på vägen. Du kan göra vad du vill och bestämmer din takt själv. För mig innebär cykeln frihet, säger han.

De 15 kilometerna till jobbet tar ungefär 35 minuter. Lite längre om han råkar ut för den göteborgska motvinden. Det ser Jan-Erik bara som ytterligare en träningsmöjlighet.

– Det är ju lite tungt ibland. Efter flera månaders cykling fem dagar i veckan känner man av det. Jag brukar lägga in ”vilodagar” när man cyklar långsamt och tar en omväg för omväxling.

Hans tips till andra som funderar på att börja cykla till jobbet är: gör det!

– Norconsult uppmuntrar till det och vi har det väl förspänt på Göteborgskontoret. Du cyklar rakt in i garaget där cykeln får stå i fred, har duschmöjligheter och skåp för ombyte och kan ta hissen rakt upp till kontoret. Vi har dessutom förmåner gällande cykelköp, säger han.

Ytterligare ett tips är att prova sig fram innan man investerar för mycket. Man behöver inte gå all in utan kan cykla någon gång i veckan när det är bra väder. Man kan övningsköra sträckan en gång för att se hur det känns.

– Det behöver inte vara så avancerat. Du behöver en cykel och en hjälm. Sen kan du ta det andra efterhand, säger Jan-Erik.

Enikö Nagy, arkitekt och hållbarhetsansvarig för Arkitektur, Samhällsplanering samt Bygg och fastighet, reser redan hållbart till jobbet. Därför har hon satt upp arbetsrelaterade mål i stället.

– Mitt stående mål är att driva hållbarhetsgruppen och hjälpa vårt hållbarhetsarbete framåt. Och så har jag satt upp ytterligare ett mål för i år: att klimatberäkna våra projekt.

Hon menar att konsultens möjlighet att påverka varierar. Men det går ofta att göra mer än vad man tror.

– Genom att klimatberäkna projekt får man ett kvitto på vår påverkan, svart på vitt. Då får man ofta en öppning för att visa alternativa, mer klimatneutrala, lösningar, säger hon.

Hållbarhetsgruppen på Norconsult håller både interna och externa utbildningar med syfte att rusta personer med det som behövs för att kunna fungera som idésprutor och hjälpa kunder att nå sina klimatmål. Enikös tips är att inte vara rädd för att ta diskussionen och alltid ställa öppna och nyfikna frågor.

– Det handlar om att lära känna sin kund. Alla har hållbarhetspolicys nuförtiden, där finns mycket att hämta. Det kan bli en startpunkt för ett samtal som kan leda till konkreta lösningar.