Stora Nolia i Piteå: Storpublik första dagen och många nöjda utställare

Första dagen av Stora Nolia bjöd på många besökare och ett stort antal sålda Stora Noliaband, ett band som ger tillgång till alla mässans dagar.

– Vi är jättestolta över mässan och lite rörda över mottagandet från besökarna. Det har varit en fantastisk dag, säger Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia som också gläds över de många nöjda utställarna.

Det var med stor förväntan mässteamet, med projektledare Peter Kattilasaari i spetsen, öppnade grindarna till årets mässa.

– Vi hoppade på ett bra mottagande och många besökare. V är fantastiskt nöjda med första dagen. Inte minst för att många skaffat Stora Noliabandet och att många utställare haft en bra försäljning, säger Peter Kattilasaari.

En av många utställare som var nöjd efter första dagen var Niklas Hellman från Klimatkompetens som säljer värmeväxlare.

– Vi gjorde vår första affär redan tre minuter efter att mässan öppnat och sedan rullade det på. Vi har inte ens hunnit äta lunch. Jag är jättenöjd med första dagen., säger han.

Även Frank Kuks från Lapland Tubs, som säljer flytbryggor och utebad är också nöjd.

– På tre timmar sålde jag slut på alla mina produkter i montern. Jag kommer definitivt tillbaka till Stora Nolia, säger han.

Peter Kattilasaari, projektledare

+46 (0)70 535 34 49peter.kattilasaari@nolia.se

Fakta Stora Nolia:Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och en av Skandinaviens största besöksmässor med cirka 90 000 besökare och 500 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna närmare 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 55 miljoner om dagen. Totalt bidrar mässan till värden på nära 600 miljoner till regionen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 4 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt:4–12 augusti 2018

Plats:Piteå

Webb:www.storanolia.se

• stora nolia

• Piteå

Peter Kattilasaari

Projektledare Stora Nolia 090-888 86 10

Många ledande politiker på plats under Stora Nolia

Ledande politiker som, bland andra, Margot Wallström (S), Annie Lööf (C), Jonas Sjöstedt (V), Peter Eriksson (MP) samt Lars Adaktusson (KD) kommer för att hålla framträdanden under årets Stora Nolia. Hyresgästföreningen anordnar en bostadspolitisk debatt med rikspolitiker och i ett samarbete med Piteå-Tidningen modererar deras politiske chefredaktör Kata Nilsson flera debatter under mässan.

Stora Nolia storsatsar – erbjuder alla nio dagar för 150 kronor

För första gången öppnar Stora Nolia för besökare att köpa en biljett som gäller mässans alla dagar. – Stora Noliabandet ger inträde till hela mässan, alla nio dagar, för bara 150 kronor, säger Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia.

Samarbete med VildaKidz ger 1000 barn och unga möjlighet att besöka Stora Nolia i Piteå

Genom ett samarbete med den ideella föreningen VildaKIdz ges 1000 barn och ungdomar möjligheten att besöka Stora Nolia alla nio dagar mässan pågår. – Vi vill ge alla barn, oavsett storleken på plånbok, chansen att besöka den mässa och folkfest som Stora Nolia är, säger Johanna Blylod, marknadsansvarig på Nolia AB som arrangerar Stora Nolia.

Chris Kläfford, Ronny Eriksson och Jonas Sjöstedt lockade storpublik på Stora Nolia

Söndagen lockade många besökare som tog del av Stora Nolia, inte minst mässans dagsprogram som bland annat innehöll modevisning framträdanden av Jonas Sjöstedt, Ronny Eriksson men framför allt Chris Kläfford. – Tack vare att han ställde upp på att göra två spelningar efter varandra kunde många av de som önskat se honom njuta av hans magiska spelning, säger Peter Kattilasaari på Stora Nolia.

Över 40 000 på de tre första dagarna av Stora Nolia – flerdagarsbanden en enorm succé

Preliminära besökssiffror för de tre första dagarna av Stora Nolia bekräftar att över 40 000 besökt mässan så här långt. – Det är en fantastisk öppning på Stora Nolia där flerdagarsbanden är en stor del av förklaringen. Ungefär 30 procent av besökarna har köpt Stora Noliabandet, säger Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia. Slutlig statistik för varje dag kommer under morgondagen.

Den starka starten på Stora Nolia fortsätter – stor förväntan på kvällsöppna onsdagen

Det blev ännu en dag av många besökare, fint väder och många populära programpunkter, som föreläsaren Aron Andersson, partiledaren Annie Lööf (C) men inte minst Tobbe Trollkarl som drog en stor och entusiastisk publik. – Vi kunde dessutom ge nästan alla som var intresserade chansen att ta del av hans fartfyllda show, säger Peter Kattilasaari som ser fram mot morgondagens kvällsöppna mässa.

På fem dagar har över 63 000 kommit till Stora Nolia

Hittills har över 63 000 besökare kommit till årets Stora Nolia. – Vi har haft helt fantastiska besökssiffror, mycket tack vare succén med flerdagarsbanden. Banden har också gjort att vi haft många som kommit in sent till den kvällsöppna mässan för att äta middag eller göra en sen shoppingtur. Med bandet får vi nya, spännande besöksmönster, säger Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia.

Nu tar Stora Nolia fart inför helgen med fullt program

​Inför helgen väntar höjdpunkter som Roxy Storband, Bamse, Mija Kinning, Pyssel-Jenny samt Stjärnskott med artisterna Jasmin Kara och Tousin "Tusse" Chiza. Dessutom fortsätter politikerna att strömma till med båda bostadsminister Peter Eriksson (MP) på plats på fredagen och utrikesminister Margot Wallström (S) på plats på lördagen.

Nöjda utställare sätter fart på försäljningen till nästa års mässa

Årets Stora Nolia är en framgång för många utställare. – När vi går runt och pratar med våra utställare är stort sett alla jättenöjda. Vi har börjat försäljningen till nästa års mässa och det har varit ett enormt intresse för att delta, säger Peter Kattilasaari, projektledare för Stora Nolia.

Stora Nolias demokratisatsning: ”Ett lyft för demokratin”

Under Stora Nolia har ledande politiker hållit framträdanden. Dessutom har Stora Nolia haft ett samarbete med Piteå-Tidningen där deras politiske redaktör, Kata Nilsson, modererat samtal och intervjuat politiker. Mässans avslutningsdag leder hon en debatt mellan ungdomsförbunden i Norrbotten. – Satsningen har, tror jag, verkligen gett ett lyft för demokratin i Piteå och i Norrbotten, säger hon.

Många nöjda utställare som är med för första gången: ”Det är er uppgift att dra hit folk och vår att sälja”

Det är flera utställare som är med för första gången på Stora Nolia och många av dem är så nöjda att de redan bokat plats till nästa års mässa i Umeå. – Vi är jättenöjda. Det är er uppgift att dra hit folk och vår att sälja, säger Pecka Rinne på Joensuun Sänkytehdas OY som säljer Pauli Jämsén designersängar som deltar på sin första mässa i Sverige genom att vara med på Stora Nolia.