Trendkänsliga hotellgäster söker det personliga

Det räcker inte längre med en skön säng och wifi på rummet. Dagens hotellgäster eftersöker något mer personligt. Att bo på hotell år 2020 ska vara som att komma hem.
– Många letar efter något annorlunda när de ska boka hotell idag. Det ska gärna vara mysigt, ombonat och rummen ska upplevas som unika, säger Desiré Kjellberg, hotelldirektör NOFO Hotel.

I maj 2019 invigdes det nyrenoverade NOFO Hotel på Södermalm i Stockholm. Hotellet, som är inrymt i en K-märkt byggnad från 1700-talet, har bland annat använts som kasern för stadsvakten, provisoriskt sjukhus och nödbostad under bostadskrisen i slutet av 1800-talet. Det osar historia om lokalerna – vilket man tagit tillvara på under ombyggnationen som pågått sedan 2011. Målsättningen har varit att skapa en ombonad atmosfär med en personlig touch. Rummen är inredda med inspiration från världsmetropoler som New York och London, och designade utifrån visionen ”Södermalm i världen”. Att tilltala dagens mer trendkänsliga hotellgäster är en kreativ utmaning, där allt fler hotell letar efter sin speciella nisch. NOFO Hotel har bland annat valt att satsa på generöst med sociala ytor och exklusiva utrymmen samt lagt stor vikt vid att rekrytera rätt personal.

– Vi vill alla känna oss sedda och få våra förväntningar uppfyllda. När allt kommer till kritan är det personliga mötet det allra viktigaste och ofta det du kommer ihåg efter en hotellvistelse. För oss på NOFO är personalens passion och känsla för arbetet superviktigt. Sedan har vi lagt mycket krut på designen av rummen, som vi fått så fin feedback kring. Många säger att de upplever en hemkänsla när de kommer hit, säger Desiré Kjellberg.

Levande och inspirerande mötesplats
NOFO Hotel ligger i hjärtat av Södermalm och lockar en bred publik, alltifrån kompisgäng, affärsresande och unga par på staycation. Man har valt att samla flera aktiviteter under ett och samma tak, där till exempel vinprovningen och frukostbuffén har blivit mycket populära hos gästerna. Desiré Kjellberg har arbetat som hotelldirektör på NOFO i fyra år och hon tror att det är deras kreativa miljö, stora hjärta för småskaliga initiativ och fokus på det personliga mötet som är nyckeln till NOFO Hotels framgångar. Under 2020 breddas erbjudandena än mer, till exempel genom lanseringen av ett nytt chambre séparée - Club NOFO, och i framtiden ska hotellet ses som en naturlig plats för fest, avkoppling och inspirerande möten.

– Det är de små detaljerna som ger helheten. Vi lägger stor vikt vid miljön – där maten, drycken, ljuset, musiken, personalen och inredningen måste samspela för att göra upplevelsen så positiv som möjligt. På NOFO Hotel kan du vänta dig en unik hotellvistelse och verkligen känna dig som hemma, avslutar Desiré Kjellberg.