Konsten att vara Kvinna 2022

13 kvinnliga konstnärer i utställning på Miss Clara den 8 mars

315 ansökningar kom in till årets upplaga av Miss Claras öppna utställning Konsten att vara Kvinna. På internationella kvinnodagen den 8 mars öppnar utställningen där 13 utvalda kvinnliga konstnärer visar sina verk i hotellets Ballerinarum.

Den öppna utställningen Konsten att vara Kvinna har vernissage för allmänheten den 8 mars klockan 18.00. Samtliga verk är till salu och prissatta av konstnärerna. Verken berättar alla historien om hur det är att vara just kvinna. Utställningen visas på Miss Clara, Sveavägen 48 och kan beskådas i hotellets ’Ballerinarum’ fram till den 8 april.

På vernissagedagen den 8 mars skänker Miss Clara by Nobis 50% av samtliga intäkter i restaurang och bar till organisationen Kvinna till Kvinna, som jobbar med kvinnors mänskliga rättigheter i 20 länder.

Konstnärer och verk, Konsten att vara Kvinna 2022:

Anna Ileby, När gästerna har gått
Anna Ileby jobbar heltid som konstnär sedan många år tillbaka. Hon har sin bas i Småland och kunder över hela Sverige.

”När gästerna har gått visar känslan när man hållit upp en fasad och äntligen får sparka av sig skorna och vara ifred. Bästa känslan!”.

Elena Belobragina, Pose number three
Elena Belobragina föddes på en ö i Stilla havet - Sakhalin. Från tidig ålder kände Elena en stark koppling till människors och naturens energi. Hon ser den och målar den.

”Pose number three är delen av mina första seriemålningar, där jag hälsar till kvinnans inre energi. Hon sitter eller kanske flyger, det beror bara på dina egna känslor. Betrakta henne försiktigt och hon kan dela med sig av sin kunskap och energi.”

Evelina Hedberg, Hör nu på
Evelina Hedberg arbetar som konstnär och keramiker i sitt företag Imse Studios. Hon älskar att skapa med mycket färg och form för att förmedla lekfullhet genom sina verk.

”Inspirationen för denna vas uppstod då jag utforskade olika typer av öron och hänklar för en kopp. Många av öronen är inspirerade av olika typer av smycken. Smycken har alltid varit ett sätt att dekorera våra kroppar med och någonting jag starkt förknippar med femininitet”.

Helena Mernissi, NOVA
Helena Mernissi en självlärd konstnärssjäl verksam i Stockholm. Att arbeta som dykinstruktör har tagit henne runt jorden. Havet är hennes favoritelement. Genom sina tavlor hoppas hon förmedla en glimt av allt hon upplevt. Livet är en resa, tavlorna är hennes frimärken på vägen.

”Kvinnlig styrka är en dynamisk stark glödande energi – ostoppbar, fri och kärleksfull”.

Ida Leung, Fiktiv kvinna
Ida Leung bor i Karlstad och sysselsätter sig med akvarell på sin fritid. Hon har en förkärlek till konst och gillar att måla och illustrera sådant som faller henne in.

”Kvinnor ser helt olika ut. Denna fiktiva kvinnofigur är illustrerad från fantasin, hon förmedlar inte något särskilt. Ibland kan en kvinna bara få vara en kvinna”.

Jeanette Åkerberg, High rise loving my juicy curves lady
I leran har Jeanne hittat sitt konstnärliga uttryck och tillhörighet i ett sammanhang där känslor får flöda fritt. Hennes kontakt med leran är rotad och sann, grundad och känslostyrd. Hon älskar att kunna bygga med ett följsamt material som sen blir starkt & tåligt.

”Ladyn skapas som en hommage till kvinnan där skönhet i olikhet är essentiellt. Genom en avskalad nakenhet i sitt uttryck uppstår en mystik som tillåter betraktaren att uppleva utifrån sin egen känsla. High rise loving my juicy curves lady är handbyggd av stengodslera och högbränd i 1260 grader”.

Maria Leinonen, you are not my prince
Maria Leinonen är österlenkreatören som först och främst förknippas med de minimalistiska, monokroma och abstrakta penseldragen. De till synes bekymmerslösa och lättsamma verk som visas i hennes kollektion the apart part skapades under plågsamma känslostormar. De var en del av självhjälpen, ett sätt att andas lugnt och skapa utan någon press på att visas upp. De rosa akrylmålningarna är nu synliga för världen. Här för att väcka liv och tolkas fritt.

”Det feminina, kurviga och mäktiga har alltid fascinerat. Prinsen ersattes av en Queen”.

Maria Sandström, Pearl
Maria Sandström är just nu en av Sveriges mest sålda konstnärer på den alternativa konstmarknaden. Hennes arbete utforskar identitet genom att dra inspiration från klassiska skolporträtt, karikatyrer och gamla mästares verk.

”Pearl är baserad på oljemålningen "Flicka med pärlörhänge" av den holländska konstnären Johannes Vermeer från omkring 1665”.

Nadja Habib, Skogspromenaden
Nadja Habib ägnar sin fritid åt att växa som konstnär. Konsten är en form av eskapism som tillåter henne att uppleva maximal frihet. Men hon uttrycker kreativitet på olika sätt. Just nu arbetar Nadia på en designbyrå samtidigt som hon avrundar en masterutbildning på Uppsala Universitet.

”Detta är en kvinna som möter en av livets uppförsbackar. Utan att tveka bär hon sig själv och sitt barn genom bördan. Med denna bild vill jag betona kvinnors styrka och determination”.

Petra Wallin, Bitch!
Petra Wallin är en autodidakt konstnär som hittar sin inspiration i samtiden. Hon har medverkat på Liljevalchs Vårsalong två gånger.

”Kvinnor och män är lika värda, få skulle säga annorlunda. Ändå finns i vår idékultur och i vårt språk inbyggda uttryck för motsatsen. Manliga attribut symboliserar kraft och framåtanda, kvinnliga motsatsen - mina verk vill jag vända på begreppen”.

Sanna Livijn Wexell, The Female Dance 01 - a blessing and a burden
Sanna Livijn Wexell är en multidiciplinär konstnär som brinner för teknik och utveckling. Hon rör sig mellan olika medium och tekniska verktyg i sitt utforskande, där inspirationen ofta kommer från naturen och skönheten i den inbyggda matematiska koden som har skapat den i alla dess former.

”Med graciösa rörelser kvinnövrerar hon sin värld – excellens och samhällsförväntningar i komplex symbios, och inre kamp. Verket lyfter kvinnan i en samtidskultur där hon skickligt rör sig i alla möjliga situationer; ett orkestrerande av skills och kommunikation med en historisk inverkan på förväntningar, parallellt med nutida influenser – en styrka och välsignelse, samtidigt en börda. En dedikation till hon som kallar sig kvinna, och hennes framtida val av rörelse”.

Weronika Hagerling, Dam i svart blus
Weronica Hagerlind är i grunden utbildad modedesigner och har jobbat i 13 år på de stora modeföretagen. Idag har hon sadlat om och arbetar på heltid med sitt måleri, just nu aktuell med fem damer på Liljevalchs vårsalong. Hon är ursprungligen från Göteborg men bor och arbetar numera i sitt hus och ateljé i Skränna, beläget i vackra Dalsland.

”Min konst är färgsprakande och full av starka kvinnor som ska inspirera till att våga mer i livet. Som en friendly reminder att du är värd att få uttrycka dig själv och våga drömma om härliga saker och ting. I konstens värld är allt möjligt och den känslan vill jag skall sprida sig även utanför dess ramar”.

Yoo-Ri Ha, Sunrise
Yoo-Ri Ha har en bakgrund som modedesigner och arbetar nu med keramisk- och textil konst och konsthantverk. Hon vill undersöka om hon kan förmedla det hon känner, genom ett material, till andra och se vad de upplever. Hon vill berätta historier och världar som kan ”kännas”/upplevas i kroppen.

”Jag kommer ihåg Soluppgångar från min barndom. De påverkade mig mycket och jag kan fortfarande känna dem mot min hud. De är början av en dag, som kvinnan är början av livet”.

Regioner

Matilda Sjöberg

PR Konsult Nobis Hotel Palma

​300 ansökningar när Miss Clara sökte kvinnliga konstnärer till Konsten att vara kvinna

Över 300 ansökningar kom in till Miss Claras utställning Konsten att vara kvinna. I samband med internationella kvinnodagen 8 mars öppnar utställningen där 13 utvalda kvinnliga konstnärers verk visas.

Utställningen öppnar för allmänheten den 8 mars, 16.00, och kan beskådas i hotellets ’Ballerinarum’ fram till 16 april. Samtliga verk är till salu och prissatta av konstnärerna. Verken berätta

Verk av Iman Malmberg och Marta Leyva, Konsten att vara Kvinna 2020

Miss Clara presenterar den andra upplagan av Konsten att vara kvinna – en öppen utställning av kvinnor

I samband med internationella kvinnodagen den 8 mars söker Miss Clara by Nobis nu konstverk till andra upplagan av Konsten att vara Kvinna - en öppen utställning av kvinnor. Utställningen kommer att hänga på hotellet under en månad med start den 22 april. Samtliga verk är till salu och nytt för i år är att intäkterna skänks till organisationen Kvinna till Kvinna.