WGS presenterar nya Glenfiddich Cask Collection

WGS presenterar nya Glenfiddich Cask Collection

William Grant & Sons presenterar nya Glenfiddich Cask Collection med ett nytt utseende som speglar en djärv varumärkesidentitet. Den nya kollektionen består av Glenfiddich Select Cask, Glenfiddich Reserve Cask och Glenfiddich Vintage Cask - tre väldigt olika single malt som erbjuds exklusivt för taxfree-butiker och är framtagna med Glenfiddichs unika Solera-process.

Glenfiddich är ett varumärke som alltid går sin egen väg och har en lång historia av innovation inom single malt. Glenfiddich Cask Collection bygger just på detta historiska arv och är en hyllning till Glenfiddichs unika Solera-process. I Solera-processen, som utvecklades av Glenfiddich 1998 i framställandet av deras 15-åriga whisky, blandas noga utvalda single malt tillsammans under minst två månader vilket skapar en rik och balanserad whisky med komplexa smaker. Processen garanterar en kontinuitet för whiskyns doft och smak genom att säkerställa att varje fat aldrig är mindre än halvfullt och ständigt fylls på. De nya handgjorda träfaten, som tagits fram exklusivt för Cask-kollektionen, är gjorda utifrån det ursprungliga Solera-fatet i Warehouse 8 i hjärtat av Glenfiddich-destilleriet.

Glenfiddich Select Cask är en len och elegant whisky med smak av vaniljkola. En typisk Glenfiddich single malt, full av klassiska smaker och en skvätt citron som mognat fram i noga utvald bourbon-, europeisk ek- och rödvinsfat för att ge en härligt mjuk smak med fruktiga och blommiga egenskaper.

Glenfiddich Reserve Cask har mognat fram i särpräglade spanska sherryfat som används för sina mjuka och rika smakegenskaper. Whiskyn är silkeslen och kryddig med en rik och komplex smak. Både Select Cask och Reserve Cask kommer i literflaskor i en cylinderformad presentförpackning som lyfter fram dess exklusivitet för taxfree-butiker.

Glenfiddich Vintage Cask är unik för William Grant & Sons eftersom det är deras enda torvrökta malt. Noga utvald torvad malt har mognat fram på europeisk ek- och amerikanska bourbon-fat innan de blandats i Solera-fat nr 3 vilket ger en lyxigt rökig, intensiv och mjuk whisky. Glenfiddich Vintage Cask kommer i 70 cl-flaskor i en lyxig presentförpackning.

Alla tre single malt i Glenfiddich Cask-kollektionen har en 40-procentig alkoholhalt.

SMAKPROFILER:

Glenfiddich Select Cask

Doft: Doften är blommig med inslag av krämig vaniljkola med subtila ektoner och en touch av kryddig citrus i bakgrunden.

Smak: Mycket mjuk och fyllig med härlig balans från lagring på ekfat, ett klassiskt kännetecken för Glenfiddich. Lager av sötma och kryddor med inslag av nymald svartpeppar.

Eftersmak: Krispig

Glenfiddich Reserve Cask

Doft: En kryddig, djärv och levande arom med ekinslag och en hint av apelsinmarmelad och läder.

Smak: Mjuk och silkeslen. Sötman i alkoholen tillsammans med den spanska ekens krydda ger en komplex, spännande smak som utvecklas i glaset.

Eftersmak: Mycket långvarig med en varaktig sötma

Glenfiddich Vintage Cask

Doft: En fascinerande blandning av rökighet och blommor.

Smak: En initial hint av sötma med vanilj, crème brûlée och citrus följs av rökighet, glödande kol och ängsblommor.

Eftersmak: Söt ek och torr rökighet

Mer om den nya varumärkesprofilen

I syfte att sticka ut i hyllorna och samtidigt framhäva exklusiviteten och historien bakom Glenfiddich har WG&S omarbetat den grafiska profilen för kollektionen inför hösten 2017. Kundundersökningar har visat att majoriteten av de som handlar i taxfree-butiker tar köpbesluten i butiken och påverkas i hög grad av vad de ser på hyllorna.

- Single malt är den spritkategori som visar störst tillväxt hos taxfree-butikerna. Även om Glenfiddich Cask-kollektionen har mottagits väl sedan lanseringen 2013, känner vi att den kan gynnas av ett mer modernt och tidsenligt utseende, säger Ed Cottrell, chef för Global Travel Retail på WGS.

Att sticka ut när det gäller design är därför nyckeln till att generera försäljningsframgångar där färger spelar en psykologiskt viktig roll. Den psykologiska innebörden skiljer sig stort mellan olika nyanser. När det gäller förpackningarna har valet fallit på olika nyanser av blått för att visa en tydlig skillnad mellan dem – vilket hjälper kunderna att navigera bland utbudet och uppmuntra befintliga köpare att handla mer.

- Blå är en färg som man måste använda med slutmålet i åtanke. Det är universellt den mest omtyckta färgen av både män och kvinnor när det kommer till förtroende, ärlighet

och trovärdighet, styrka och enhet. Till Select-förpackningen har vi använt en intensiv blå färg som är tänkt att locka yngre kunder till kategorier som premium blend, bourbon eller liknande. Den mer djupblå färgen på Reserve-förpackningen speglar den mer rika och komplexa naturen i spritdrycken och kommer att tilltala en mer mogen konsument, medan Vintage-förpackningen är mörkt blå för att tilltala dem som söker efter ytterligare djup och mognad, säger Cottrell.

Nya Glenfiddich Cask collection är tillgänglig i taxfree-butiker från och med andra kvartalet 2017.

Om Glenfiddich
Glenfiddich är den skotska whiskyn som banade vägen och lärde en hel värld att dricka single malt. I mitten av 1960-talet blev Glenfiddich ett begrepp för charterresenärer över hela världen då nästan ingen hade försökt sälja single malt utanför Skottland innan dess. Idag är Glenfiddich världens mest prisbelönta single malt och står för omkring 15 procent av all single malt som säljs.

The Glenfiddich Distillery grundades 1887 av William Grant och ägs idag av familjeföretaget William Grant & Sons. Treenigheten: vatten, jäst och korn som krävs för att destillera Glenfiddich, inspirerade formgivaren Hans Schleger till att skapa den unika och trekantiga flaskan som har blivit en stilikon lika klassisk som Coca Cola-flaskan.

Om William Grant & Sons