Familjen Walter samlad!

Nu dansar vinvärldens "askunge" in! Fritz Walter Weisser Burgunder 2021

Weissburgunder är en urgammal druva som i stora delar av vinvärlden går under sitt franska namn pinot blanc. Dess ursprung tros vara en korsning som uppstod på 1300-talet. Sin egentliga hemvist har pinot blanc i norra Frankrike, Tyskland och i Alpodlingarna i Österrike, där den går under namnet Weisser Burgunder. Pinot blanc är en druva som fått finna sig i att stå i skuggan av storebror pinot noir. Kanske är det just därför som den inte fått den stora spridning som druvan förtjänar och får finna sig i att kallas för vinvärldens ”askunge”.

Fritz Walter är ett familjeägt vinhus i hjärtat av södra Pfalz.
Familjen Walter har en lång tradition som vinodlare och närmar sig nu 200 år i rakt nedstigande led. Det var vinbonden Fritz Walter som grundade verksamheten 1832. I dag leds företaget i den femte generationen av Christina och Eckhard Walter. Familjen Walters vinodlingar täcker en yta på cirka 50 hektar. Man odlar i huvudsak traditionella kallklimatsdruvor som riesling, weisburgunder och spätburgunder, men man har även vingårdar med nya moderna druvsorter. Verksamheten bedrivs utifrån ekologiska principer och hållbarhetstänket genomsyrar hela produktionskedjan. Familjen Walter erbjuder också utmärkta faciliteter för besökare med vinhotell i det närmaste mitt i vinodlingarna. I anläggningen i kommunen Niederhorbach i sydligaste delen av det som kallas Weinstraße finns också provningskällare och en restaurang som rekommenderas av guide Michelin.

Konstgödning förekommer inte och man är noga med att sköta odlingarna så att den biologiska mångfalden gynnas. Fritz Walter gör vin av många slag, rött, vitt och rosé, och när så är möjligt också eiswein.

- Vi började med en riesling och en spätburgunder från Fritz Walter men redan vid vårt första besök på vingården föll vi pladask för deras Weisser Burgunder. Det ska bli härligt att kunna erbjuda vinet till sommarens alla tillfällen att träffas då vinet passar till mycket vi finner på borden eller som sällskap till en bra bok, säger Alexander Kirshakov, Brand Manager på Nigab.

Fritz Walter Weisser Burgunder 2021
Artikelnummer: 74146
Pris: 129 kronor
Alkoholhalt: 12,5%