Hendrick’s lanserar gin inspirerad av natthimlen

Hendrick’s lanserar gin inspirerad av natthimlen

Nu lanseras Hendrick’s Lunar Gin i limiterad utgåva på Systembolaget. Hendrick’s Lunar Gin är den andra upplagan från serien ”Cabinet of Curiosities” och är inspirerad av natthimlen med smaker som jasmin och viol.

För andra gången någonsin öppnar nu Hendrick’s Master Distiller Lesley Gracie sitt ”Cabinet of Curiosities” och följer upp succén Hendrick’s Midsummer Solstice genom att presentera ytterligare en unik limiterad gin. Inspirationen till Hendrick’s Lunar Gin kom en sen kväll under fullmånen när Lesley befann sig i sitt storslagna viktorianska växthus vid Hendrick´s Gin Palace.

– Jag tycker om sinnesron som lägger sig under en stjärnklar natt och ville försöka fånga den känslan på flaska. Det finns också en speciell sensorisk koppling till doft och smak när mörkret faller och vi upplever allting annorlunda på natten, säger Lesley Gracie, Master Distiller på Hendrick’s Gin.

Hendrick’s Lunar Gin är en speciell och ovanlig gin, uppfriskande med en lockande komplexitet och värme. Den bär på blommiga smaker som bland annat jasmin och viol, men också angelikarot, kummin och enbär. Dess doft är len och berikad av tallbarr och kaprifol. Flaskan i sig har samma ikoniska viktorianska form som originalet men kommer i en sofistikerad mörkblå ton som natthimlen och pryds av himmelska illustrationer.

– När årets mörkare halvår nu smyger sig på är vi väldigt glada över att få lansera Hendrick’s Lunar Gin. Detta är en ginsort anpassad efter situation och stämning, som ger en ny smakupplevelse för de mest hängivna ginälskarna. Perfekt att njuta lugna hemmakvällar, säger Daniel Andersson, Senior Brand Manager på Nigab.

Hendrick’s Lunar Gin finns nu bland Systembolagets beställningssortiment i begränsad upplaga.

Hendrick's Lunar Gin 70 cl
      Pris: 479 kr
      Alkoholprocent: 43,4%
      Artikelnummer: 41018

Smak: Intensivt blommig med enbär, citrus, angelikarot, fläder, kummin, koriander, iris, rosor, gurka och kamomill.

Doft: En doft av sena kvällar, som omges av jasmin och kaprifol.

För mer information, vänligen kontakta:
      Frida Jeppsson
      frida.jeppsson@spotlightpr.se

HIMMELSKA DRINKAR PÅ HENDRICK’S LUNAR GIN

Ladda ner bilder HÄR eller i relaterat material nedan.

LUNAR & TONIC

50 ml Hendrick’s Lunar Gin
      150 ml premium tonic
      3 gurkskivor
      Svartpeppar

Så här gör du:

1. Mät upp alla ingredienser i ett highballglas fyllt med is.

2. Rör om lätt och garnera med tre gurkskivor och lite svartpeppar.

MOONLIGHT BUCK

50 ml Hendrick’s Lunar Gin
        15 ml citronjuice
        Ginger ale
        3 gurkskivor
        Citronskal

Så här gör du:

1. Mät upp alla ingredienser i ett highballglas fyllt med is.

2. Rör om lätt och garnera med tre gurkskivor och en twist citronskal.

STARRY OLD FASHIONED

50 ml Hendrick’s Lunar Gin
        7.5 ml agavesirap
        1 stänk apelsinbitters
        1 stänk Angostura Aromatic Bitters
        Apelsinskalstwist

Så här gör du:

1. Rör ihop alla ingredienser över iskuber i ett mixing glass.

2. Häll upp över is i ett rocksglas och garnera med en apelsinskalstwist.