GURKOR YTTERST KÄNSLIGA MOT LJUD, DOFT OCH NÄRHET

GURKOR YTTERST KÄNSLIGA MOT LJUD, DOFT OCH NÄRHET

Gurkor älskar rock – men avskyr jazz. Det framgår av ett okonventionellt men genuint vetenskapligt experiment genomfört av växtforskaren Graham Brown från University of Sydney. Under tio års tid har Brown ägnat sig åt att mäta gurkors känslighet för yttre stimulering som musik, doft och närhet. Resultatet visar bland annat att gurkor som exponeras för rockmusik växer sig större, godare och jämnare än de som utsätts för jazz. Bakom experimentet står teamet bakom Hendrick’s Gin, världens enda gin gjord på bland annat just gurka.

Det var för att få en bättre förståelse för sin unika ingrediens gurkan som teamet bakom Hendrick’s Gin anlitade en växtforskare för studera om det finns yttre faktorer som kan få gurkor att växa bättre och snabbare. Under tio års tid har växtforskaren Graham Brown arbetat med experimentet från sitt laboratorium i Sydney.

I studien utsattes tre gurkgrupper för tre olika musikgenrer på hög volym: klassisk, jazz och rock. En fjärde grupp gurkor fick växa i tystnad. Resultatet visar att gurkorna som lyssnade på jazz blev fult böjda och fick mycket spetsiga kanter, medan de som lyssnade på klassisk musik som Beethoven och Bach fick ett mycket lysande friskt och glänsande skal. Allra bäst mådde gurkorna som exponerades för rock-musik; de blev större, godare, mer cylindriska till formen och med ett jämnt mörkgrönt skal.

– Resultatet är faktiskt smått häpnadsväckande. Att växter känner och svarar på akustisk energi visste vi sedan tidigare; men att just gurkor skulle uppvisa en sådan specifik musiksmak – det hade vi absolut inte förväntat oss, säger Graham Brown.

Inte bara musik
I studien framgår också att gurkor inte bara responderar till musik, utan att de också reagerar på specifika dofter – trots att de saknar specifika receptorer för att uppfatta doft. Brown kunde dessutom konstatera att gurkorna reagerade positivt när de buntades ihop i små skyddande ”sovsäckar”. Dessa gurkor fick ett mjukare och ljusare skal och ett märkbart sötare fruktkött än de gurkor som fick växa helt utan skydd.

För den som vill prova själv
Inför Gurkans Dag den 14 juni bjuds nu allmänheten in för att sätta Grahams upptäckter på prov via www.WorldCucumberDayExperiment.com. Här ges instruktioner på hur man kan skämma bort sina egna gurkfrön med exempelvis sång eller högläsning för att få dem att växa snabbare och bättre.

– Det här är ett väldigt udda projekt för ett väldigt udda ändamål – men vi är övertygade om att det finns fler där ute som delar vår aktning till gurkan och som gärna tar tips på hur man kan visa den lite extra kärlek inför den 14 juni, säger Oscar J-T Holm, Marknadschef för Hendrick’s Gin i Sverige.

Om Graham Brown:
Graham Brown är forskare vid University of Sydney, där han har forskat på institutet för ”Plant Breeding” sedan 1973. Browns huvudsakliga forskningsområde rör framodlandet av nya, starkare växtarter genom att upptäcka och avla fram önskvärda egenskaper hos inhemska australiska växter.