Albert Bichot – Bourgognes främsta eko-producent

Exklusiv lansering på Systembolaget!

Albert Bichot Chablis Grand Cru ”Les Blanchots” Domaine Long-Depaquit 2021. Endast 72 flaskor!

Artikelnummer: 76111
Pris: 799 kronor
Alkoholhalt: 13%
Lansering på Systembolaget: 23 november
Antal: 72 flaskor

Grand Cru Blanchot
Den allra östligaste av Domaine Long-Depaquits odlingar är Les Blanchots som har en jordmån och ett läge som skiljer sig från övriga Grand Cru-områden i Chablis. Les Blanchots sluttar mot sydöst och möter tidigt den vaknande morronsolen som senare på dagen försvinner bakom de branta kullarna. På våren lyser marken i vingården nästan vit av den kalkrika jorden, därav namnet Blanchots. Odlingarna sluttar mycket brant och det tunna jordlagret innehåller ovanligt mycket blålera som täcker en massiv kalkklippa. Vinerna från Blanchot brukar beskrivas som de lättaste Grand Cru-Chabliserna med eleganta aromer av apelsinblommor och viol. Les Blanchots kallas ”Drottningen av Chablis” och druvorna får alltid en hög mognadsgrad med komplex frukt tack vare det svala läget i skydd från den alltför brännande solen vilket gör att de undgår övermognad under varma år.

Albert Bichot i Beaune är ett av de fyra största vinhusen i Bourgogne. Familjeföretaget odlar vin på 105 hektar vid sex appellationer i Bourgogne, från Chablis i norr via Côte-de-Nuits och Côte-de-Beaune till Moulin-à-Vent i söder. Man köper också druvor från andra odlare i Bourgogne, vilket ger ytterligare 350 hektar Bichot-viner. Sammanlagt producerar och marknadsför Bichot hela 137 olika viner, som var för sig speglar den unika mångfald som kännetecknar Bourgogne. Den minsta odlingslotten är berömda Richebourg Grand Cru där blott 0,06 hektar ger färre än 300 flaskor årligen. Den största är Domaine Long-Depaquit där 180 000 flaskor förstklassigt Chablis-vin produceras varje år. Albert Bichot omsätter över 600 miljoner kronor och har närmare 200 anställda.