NIBEs VD Gerteric Lindquist

Gerteric Lindquist tilldelas IVAs guldmedalj 2024

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) har beslutat tilldela NIBEs mångårige VD Gerteric Lindquist IVAs Guldmedalj 2024 för framstående insatser i näringslivet. Sedan 1921 har guldmedaljen årligen delats ut till personer som genom exceptionella gärningar gjort betydande insatser inom teknik, ekonomi, näringsliv och samhälle.

- Jag är mycket hedrad över IVAs utnämning, säger Gerteric Lindquist i en kommentar till utmärkelsen. Samtidigt ger det en möjlighet att än en gång poängtera hur viktigt det är med ett genuint och välgrundat lagarbete när det kommer till att skapa framgångsrika företag och verksamheter. Jag har haft förmånen att arbeta med en fantastisk grupp människor på NIBE som med sin professionalism, engagerade energi och passion har utvecklat vårt företag till vad det är idag.

IVAs medaljjury lyder:
"NIBEs VD Gerteric Lindquist tilldelas guldmedaljen för sin unika insats i att under 40 år utveckla företaget NIBE från ett litet regionalt bolag i Småland till att bli ett världsledande företag inom värmepumpsområdet. Gerteric Lindquists insatser som företagsledare och affärsutvecklare tillhör en av de unika företagsledarinsatserna under de senaste 40 åren. Han har kombinerat ett starkt ledarskap med stort affärsmannaskap."

Medaljen delas ut av H.M. Konungen i samband med en ceremoni i Stockholms stadshus den 25 oktober.