Nya ljudbokstrenden bland föräldrar:  Nextory gör restid till egentid i sommar

Nya ljudbokstrenden bland föräldrar: Nextory gör restid till egentid i sommar

Ny statistik från Nextory visar att en trend snabbt har uppstått när bokstreamingtjänsten lanserat car support till sina användare. Deckare är överlägset favoriten att lyssna på i bilen, medan barnböckerna markant dominerar tiden utanför bildörren. Så för att hjälpa alla föräldrar på vägarna i sommar, och att få lite egentid, listar Nextory nu boktips perfekta för både roadtripen och färden till matbutiken.

Ny statistik från bokstreamingtjänsten visar att användarna lyssnar nästan dubbelt så mycket på deckare i bilen, jämfört med resten av tiden under dagen. På andra och tredje plats kommer fiktion och spänning. Medan barnböcker tar upp större delen av tiden utanför resandet. Närmare bestämt påbörjas mer än fem gånger fler barnböcker utanför bildörrarna jämfört med när användarna är på resande fot.

– Vi vet att föräldrar ofta söker efter små stunder av egentid och den nya statistiken visar att en enkel bilresa enkelt kan förvandlas till just det. Det är något som glädjer oss, då målet med uppdateringen av appen var just det, att göra det enklare att hitta stunder för läsning, lyssning och avkoppling, säger Hélène Merillon, Chief Content & Development Officer på Nextory.

Nextorys användare kan nu enkelt avnjuta en bra ljudbok i bilen. Genom en ny version av appen som sömlöst synkar med Apple CarPlay och Android Auto kan användarna på ett säkert sätt byta mellan böckerna på skärmen och med nedladdade böcker slippa oroa sig för dålig uppkoppling på landsvägarna i sommar.

Nextorys boktips för sommarens bilresor:

För långköraren
En flera timmars lång bilresa är både spännande och nervöst för många föräldrar. Nextory föreslår därför att börja resan med något för både stora som små, Ljudboken som inte ville ta slut - del 1 av David Sundin. Gå sedan över till Visst kan Lillis räv sova! av Hanna Bergenkull. Nu är det dags för egentid! Gör er redo för en nagelbitare med Sofie Sarenbrants och Carina Bergfeldts nya deckarthriller Långfredagen.

För “jag behöver 5 minuter”-resan
Alla föräldrar behöver en paus ibland. Ta några djupa andetag och en tur för att titta på de vackra sommarvyerna. För det här passar Hjärnstark. Den korta versionen av Anders Hansen perfekt - den långa versionen är det troligtvis bättre läge för när barnen har gått och lagt sig.

För resan till matbutiken
Med grillmiddagar och midsommarlunchen på agendan blir besöken till matbutiken flertaliga. Passa därför på att hitta en bokserie som kan fortsätta hela sommaren. Upptäck tredje delen av spänningsserien av Camilla Läckberg Drömmar av brons, eller börja om från början i serien.

Om kartläggningen:Sammanställningen är baserad på Nextorys egen statistik bland prenumeranter som lyssnat på böcker i Sverige under april 2024.