Team "King size extra allt" återigen Sverigemästare i SM i utomhusmatlagning

Team "King size extra allt" återigen Sverigemästare i SM i utomhusmatlagning

För andra året i rad tog lag "King size extra allt" hem segern i SM i utomhusmatlagning som avgjordes på Billingen Skövde i helgen. Laget försvarade sin titel från 2023 och tog sig till en välförtjänt seger, i hård konkurrens från de andra lagen när tävlingen avgjordes för åttonde gången.

Fyra deltävlingar i SM i utomhusmatlagning har avgjorts på olika platser runt om i Sverige: Västervik, Tåkern, Kinnekulle och Smålands Trädgård. Ett lag har stått kvar som vinnare vid varje deltävling och kvalificerat sig till finalen på Billingen Skövde. Tävlar gör också det vinnande laget från skol-SM och SM i utomhusmatlagning 2023.

Det vinnande laget 2024 "King size extra allt" består av Niclas Yngvesson, Oliver Kollén och Jimmy Ulldahl (vinnare 2023). På andra plats kom Team Hällfire från deltävlingen i Smålands Trädgård och på tredje plats kom Grosshandlarna från deltävlingen på Kinnekulle.

SM i utomhusmatlagning är en lagtävling och går ut på att tillaga en trerätters meny över öppen eld på Muurikka och Trangiakök. Ett lag består av 2-3 deltagare som har 2,5 timmar på sig att tillaga en trerätters meny. De tävlande lagen fick tillgång till en råvarukorg med primörer i säsong samt inslag från vilda växter som lagen plockat i närområdet.

De tre rätterna som det vinnande laget tillagade var:

Förrätt: Rökt råbiff, yoghurt med färsk vitlök, grillad grön sparris, grillad rallarros, löjrom.

Varmrätt: Grillad abborre, grillad potatis med skogens pesto, valnötter och prästost, vit sparris bakad i grillat smör med ängssyra, smörsås med espeletterpeppar och abborrerom.

Dessert: Stekta plättar uppvända med granskottsocker, grillad rabarberkompott, maskrossirap och grädde.

Vinnarna i skol-SM blev SHR-laget Stockholms Restaurang och hotellskola med de tävlande Linnéa Söderlund, Vilhelm Ingare och Jonathan Skånberg.

- Vi har haft två fantastiska tävlingsdagar på Billingen. I Skol-SM tog sig ungdomarna an uppdraget att laga mat över öppen eld med bravur. I SM:et hade vi ett stort engagemang och härlig fart vid eldarna med en fantastisk prestation från vinnarlaget. Nu ser vi fram emot nästa tävlingsomgång där vi redan har fyra tävlingar inbokade, men vi siktar på att få in fler, säger Magnus Sundmark, projektledare Next Skövde.

Vill du ordna en deltävling i SM i utomhusmatlagning? Kontakta Magnus Sundmark på Next Skövde för mer information.

• Deltävlingar till SM i utomhusmatlagning hålls i hela Sverige.
  • Finalen äger rum på Billingen i Skövde i maj 2025.