Filmerna i projektet Det nya innovativa Sverige har haft 1,4 miljoner visningar digitalt. Bild: Next Skövde

Storverk i småstadsmiljö – berättelserna om Skövde har nått miljontals tittare

Under hösten 2020 lanserades berättelser om Skövde utifrån temat Det nya innovativa Sverige. I oktober släpptes en webbserie i fyra avsnitt och en trailer och i december en löngre dokumentärfilm. Vid en första summering av resultaten har materialet haft 1,4 miljoner visningar digitalt.

Under flera år har projektet Det nya innovativa Sverige pågått i Skövde. I samverkan mellan kommun, högskola och näringsliv har filmföretaget Storyfire följt ett antal personer i olika branscher kring temat innovation. I oktober släpptes det första materialet för att följas av en längre film i december.

Det samlade materialet har visats digitalt 1,4 miljoner gånger, främst på Youtube men även via Facebook och Linkedin. Utöver detta har projektet presenterats i skrift i bl.a. en bilaga till Dagens Industri, i kundtidningen för Länsförsäkringar Skaraborg och i Magasin Skövde och totalt gått ut i ca 500 000 exemplar den vägen.

- Under februari har projektets partners samlats för en gemensam uppsummering och alla är nöjda med den spridning vi fått hittills. Nu jobbar vi vidare med att hitta ytterligare sätt att sprida materialet, för vi vill ju att ännu fler ska ta del av den innovation och utveckling som sker i Skövde, säger Mats Olsson, vd på Next Skövde Destinationsutveckling.

Filmerna finns på Next Skövdes Youtube-kanal där de marknadsförts för att nå tittare främst i våra största städer. Parterna har därtill gjort ett aktivt arbete med att föra ut materialet via sina sociala kanaler. Framöver jobbar filmföretaget Storyfire vidare med att presentera materialet för olika distributörer.

- Det är en spännande dokumentärfilm, som vi fått möjlighet att producera i Skövde. Antalet visningar hittills ger bevis på att den väcker ett stort intresse. Vi har goda förhoppningar om att andra distributörer ska vilja visa filmen och vi har också påbörjat ett arbete med ytterligare produktion på temat ”Det nya innovativa Sverige”, där Skövde utgör modell inte minst med sitt unika partnerskap, säger Tobias Bringholm, vd på Storyfire.

Projektets partners är: Volvo Cars, InExchange, Untie Group, Bricknode, Stunlock Studios, Coffee Stain Studios, IUS innovation, Zcooly, Högskolan i Skövde, Science Park Skövde, Näringslivsforum, Skövde kommun, Next Skövde, Wincent Marketing samt Storyfire. Medfinansiärer är Sparbanksstiftelsen Alfa/Swedbank, Stiftelsen Grevillis Fond och Länsförsäkringar Skaraborg.