Ny säsong av SM i utomhusmatlagning drar igång 7 juni

Ny säsong av SM i utomhusmatlagning drar igång 7 juni

SM i utomhusmatlagning startar upp sin nionde säsong med en deltävling i Åkulla Outdoor Resort den 7 juni. Därefter följer ytterligare tre deltävlingar i september där vinnarna kvalificerar sig till finalen som kommer hållas i maj 2025 på Billingen Skövde.

Efter att vinnarna av SM i utomhusmatlagning utsågs vid finalen på Billingen den 18 maj är det dags att dra igång den nionde säsongen av den smakrika tävlingen. Åkulla Outdoor Resort står som värd för säsongens första tävling som arrangeras den 7 juni.

- Vi kan med glädje konstatera att SM i utomhusmatlagning har rotat sig runtom i landet och att intresset för att laga mat ute är en het trend just nu. Det vill vi ta fasta på och erbjuda en spännande utmaning som inte bara utvecklar de tävlande utan som också kan inspirera andra till att laga mat utomhus, säger Magnus Sundmark, projektledare Next Skövde.

SM i utomhusmatlagning är lagtävlingen som går ut på att tillaga en trerätters meny över öppen eld på stekhäll och trangiakök där råvarorna kommer från lokala livsmedelsproducenter och anpassas utifrån årstid.

Under 2024 är det klart att fyra deltävlingar kommer att hållas. Den första går av stapeln i Åkulla Outdoor Resort den 7 juni och därefter följer Kinnekulle 8 september, Tåkern 28 september och Smålands Trädgård 29 september. Det finns utrymme för fler deltävlingar och den som är intresserad av att stå som arrangör är varmt välkommen att kontakta projektledaren Magnus Sundmark, Next Skövde. Finalen kommer att äga rum i maj 2025 på Billingen Skövde.

Här kan du läsa mer om SM i utomhusmatlagning >>

SM i utomhusmatlagning har pågått sedan 2016 och arrangeras av Next Skövde. Deltävlingar hålls på olika platser i landet där vinnarna kvalificerar sig till finalen som alltid hålls på Billingen Skövde.