Nexans slutför förvärvet av La Triveneta Cavi och utökar sin europeiska räckvidd.

• Nexans har tagit ett betydande steg framåt i sin elektrifieringsstrategi genom att slutföra förvärvet av det ikoniska italienska företaget La Triveneta Cavi, som är erkända för sin excellens inom de europeiska segmenten för mellanspännings- och lågspänningskablar.
  • La Triveneta Cavi har 700 skickliga anställda på fyra produktionsenheter och genererar över 800 miljoner euro i försäljning.
  • Nexans, med sina dokumenterade framgångar av att integrera nya aktörer, är redo att påskynda La Triveneta Cavi’s tillväxt inom nyckelsektorer som installationskabel, brandsäkra kablar och lösningar för förnybar energi.

Paris, 6 juni, 2024 – Nexans, en ledare inom den globala energiomställningen, meddelar idag att förvärvet av La Triveneta Cavi, en av Europas ledande aktörer inom mellanspännings- och lågspänningskablar, har slutförts. Förvärvet är ett betydande steg framåt i Nexans’ strategi att bli en renodlad aktör inom elektrifiering. La Triveneta Cavi tillför ett rikt arv av innovation, banbrytande tillverkning och logistik samt ett erfaret ledningsteam för att ytterligare påskynda Nexans värdeskapande inom elektrifiering.

La Trivetena Cavi som är baserat i Italien sedan 1965, tillverkar främst lågspänningskablar för byggnader, infrastruktur, brandsäkra kabelsystem och applikationer för förnybar energi i över 30 länder. Företaget driver ett förstklassigt, vertikalt integrerat nätverk med tre kabelproduktionsenheter som har mycket effektiva logistikmöjligheter, samt en intern kopparritningsanläggning i världsklass. Företaget har en arbetsstyrka på cirka 700 skickliga anställda och har genererat intäkter på mer än 800 miljoner euro under de senaste tolv månaderna.

Företagsvärdet på cirka 520 miljoner euro representerar en multipel på 5,6 gånger 2023 EBITDA före synergier och 4,6 gånger efter löpande synergier. Det kommer att vara hög ensiffrig tillväxt i resultat per aktie (EPS) från år ett. Nexans’ finansiering av förvärvet kommer att ha begränsad inverkan på den löpande hävstången för att förbli ≤1,0 gånger.

Christopher Guérin, CEO på Nexans säger: “Förvärvet av La Triveneta Cavi ligger helt i linje med vår vision av Nexans som en global renodlad aktör inom elektrifiering. Detta steg stärker vår närvaro avsevärt inom elektrifieringssegmentet, där vi framgångsrikt har slutfört två förvärv under de senaste två åren, och det kommer ytterligare att möjliggöra accelerationen av lanseringen av nya hållbara erbjudanden i sektorer med hög efterfrågan. Sist men inte minst, så är jag otroligt glad över att välkomna de talangfulla medarbetarna från La Triveneta Cavi till Nexans-familjen.”