SMART breddar utbudet av interaktiva skrivtavlor

SMART breddar utbudet av interaktiva skrivtavlor

SMART Technologies (NASDAQ: SMT, TSX: SMA) lanserar nu en ny serie i produktlinjen SMART Board, interaktiva skrivtavlor för IT-baserad utbildning. SMART Board 400-serien är anpassad för att erbjuda fler valmöjligheter bland de modeller som finns. Serien består av två olika lösningar, dels SMART Board 480iv, bestående av en interaktiv skrivtavla med en kortskjutande SMART V25 projektor. Den andra lösningen, SMART Board 480iv-A, består av en interaktiv skrivtavla, SMART V25 projektor, samt integrerade högtalare. 400 serien är ett komplement för att utöka sortimentet av interaktiva skrivtavlor till de befintliga serierna 600 och den nya 800- serien. Skrivtavlan bygger på SMARTs patenterade DVIT(Digital Vision Touch) teknik, som levererar en fullt integrerad och kostnadseffektiv lösning.

Du kan skriva på tavlan med pennor och den känner även av fingerrörelser. Systemet stöds även av Microsoft® Windows® och Linux® operativsystem. Vid köp av 400-serien ingår även den prisbelönta mjukvaran för SMART Notebook 10.7. SMART Notebook används redan idag av av lärare i fler än 175 länder för att skapa och genomföra interaktiva lektioner. Under våren 2011 kommer SMART Notebook-mjukvaran att uppdateras för att stödja den nya standarden för digitala format. Denna uppdatering kommer att vara tillgänglig och gratis för alla SMARTs kunder. 400-serien ersätter SMART Board V280 och kommer att finnas tillgänglig första kvartalet 2011.

SMART Board 400-serien innebär ett fullt integrerat, prisvärt alternativ som möjliggör för pedagoger att skapa engagerande lektioner och anpassa lärandet till efter olika behov. Pedagoger och elever kan interagera med innehåll med hjälp av en interaktiv penna, ett finger, eller något annat spetsigt föremål. Den integrerade, kortskjutande projektorn SMART V25 är förberedd för 3D, vilket gör det möjligt för läraren att ta in 3D-multimedia, video och digitalt innehåll i lektionerna, allt för att öka inlärningen och upplevelsen. SMART Board 480iv-A inkluderar även ett par 20W högtalare för att öka upplevelsen ännu mer genom att eleverna då också kan ta del av innehållet med hjälp av ytterligare ett sinne.

Pedagoger har även tillgång till Sveriges största användarförening för interaktiva skrivtavlor, SMART klubben (www.smartklubben.se) med en mängd hjälpmedel för att skapa interaktiva lektioner. 400-serien fungerar utmärkt tillsammans med SMART:s övriga utbildningshjälpmedel, som inkluderar SMART Dokumentkamera, mjukvaran SMART Notebook Math Tools och SMART Response.

400-serien erbjuder 4:3 format och standardstorlek på 77 tum. En översikt av vad som finns hittar du på: www.smartboard.se eller smarttech.com/SMARTBoardUK.

Funktion

Storlek 77 tum (195.6 cm) diagonalt

Format 4:3

Precisionskänslig – Levererar precis rörelsekänslighet vad gäller val av data och interaktion

Tryckigenkänning – Känner igen fingrar, pennföremål eller liknande pek-föremål
Hållbart material – Ytan är optimal för projicering och är kompatibel med whiteboardpennor
Kortskjutande projektor – Placerad 95 cm från skärmen för att minimera skuggor

3D ready Stödjer 3D innehåll, bilder och video

Hållbar belysning Upp till 4500 timmar i standardläge, och upp till 6000 timmar i ekonomiläget

Upplösning XGA (1024 x 78)

Ljusenheter 2000

Högtalare 20W högtalare anslutna via USB

Garanti Två års standardgaranti

Kompatibilitet med andra SMART-produkter – Smidig integration med SMART:s fulla utbud av mjuk- och hårdvara, inklusive SMART Notebook 10.7 mjukvara.

DViT (Digital Vision Touch) tekniken

Tekniken i SMART:s interaktiva skrivtavlor bygger på inbyggda kameror i skärmen. På så sätt känner skärmen igen, och kan skilja på, fingerrörelser, pennor, och andra objekt. Denna teknik ger många fördelar över andra lösningar, exempelvis vad gäller tryckkänsligheten, förstoring, och möjligheten för flera användare att interagera samtidigt med flera fingrar på skärmen. SMART har patenterat en rad produkter relaterade till DViT, och ännu fler är på väg.

SMART Board 400 serien är den andra i raden av lösningar som bygger på DViT-teknik, som SMART har lanserat det senaste kvartalet. Den tidigare 800-serien lanserades i oktober 2010. 400-serien är också den första serien av SMART-produkter som innehåller teknik framtagen av det nyligen förvärvade dotterbolaget NextWindow. DViT-tekniken återfinns även den nyligen lanserade interaktiva displayen SMART Board 8070i.

Pris och tillgänglighet

Det föreslagna priset för SMART Board 480iv är €1,790 i Europa. Det föreslagna priset för SMART Board 480iv-A är €1,890. Priserna kan variera mellan länder, för mer information om inköp, specifikationer och återförsäljare, besök gärna smarttech.com.

Ladda ner en bild av SMART Board 480iv interactive whiteboard system.

Om SMART

SMART Technologies är världsledande på marknaden för interaktiva skrivtavlor. SMART utvecklar produkter och tjänster som är lätta att använda och som förbättrar hur människor arbetar och lär sig. I över 20 år har innovation och engagemang varit kärnan i vår verksamhet för att nå högsta klass. Vi hjälper lärare att uppnå ett bättre resultat med teknik som stödjer elevfokuserat lärande. Vi hjälper företag att bli mer produktiva med samarbetslösningar som är enkla att använda och möjliggör ett bättre resultat. Vår framgång drivs av vårt djupa engagemang för både utbildning och näringslivet.

Henrik Rentsch

Karin Ericsson

Presskontakt Marknadskoordinator 010-150 06 00

Netsmart AB är svensk distributör för SMART Technologies, Nureva, ErgoXS och Infobit.

Netsmart AB levererar interaktiva produkter till skola, företag och organisationer som inspirerar till samarbete och kommunikation, höjer måluppfyllelsen, effektiviserar möten och ökar användningen av befintliga resurser.
Netsmart AB har byggt upp ett rikstäckande nätverk av noga utvalda återförsäljare som säkerställer att du som kund får ett professionellt bemötande i alla led, från valet av produkter och utbildning till installation och teknisk support. Netsmart AB grundades i oktober 2001 och ingår i ITB-koncernen.

Netsmart AB

Vretenvägen 6