Ny rapport: Rekordstor handel på nätet och svenskarna spenderar allt mer i utländska webbutiker

Det digitala pengaflödet från Sverige ökar då svenskarna köper rekordmycket på nätet och även handlar mer i utländska webbutiker. Det rör sig om miljarder som försvinner utomlands i form av uteblivna skatteintäkter liksom viktiga intäkter för svenska webbutiker. Andelen svenskar som handlat på Amazon ökar också. Det visar Nets nya rapport om den svenska e-handeln.

Nets publicerar nu 17:e årets upplaga av sin rapport om hela den svenska e-handeln dvs. både produkter, resor och tjänster. Rapporten innehåller dels de kategorier som svenskarna spenderar inom, vilka betalsätt som är mest populära, hur man tänker och agerar miljömässigt och mycket mer.

Nio av tio svenskar handlar numera på nätet och klart mest av handeln – omkring 80 procent – sker i svenska webbutiker. Men e-handeln är särskilt konkurrensutsatt eftersom det är lätt för konsumenterna att jämföra priser och handla från andra länder. Stora internationella aktörer inom hotell- och flygbokning och marknadsplatser så som amerikanska Amazon eller kinesiska Alibaba och Temu drar nytta av den globala räckvidden.

Rapporten visar att under en genomsnittlig månad köper drygt var femte svensk (22 %) något på nätet från utlandet. Det är en ökning med två procentenheter sedan ifjol. Men bland yngre svenskar dvs. 18-29 år är andelen hela 30 procent. Andelen svenskar som handlat på Amazon ökar från en femtedel till en fjärdedel – och åtta av tio ämnar handla igen.

– Oftast är det helt rationell handel men i en hel del fall är det mest shopping som underhållning. Vi köper varor av tveksam kvalitet till ett väldigt lågt pris, framförallt från Temu. Men det finns även frågetecken kring säkerheten så som i exempelvis elektrisk apparatur, liksom vad gäller etiska betänkligheter, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, som är en del av Nexi.

Fördelar och nackdelar för svenska webbutiker
Produkter är det som svenskarna främst handlar i utländska webbutiker och att varan inte fanns tillgänglig i Sverige är den främsta anledningen till att man handlar utomlands (46 %). För drygt tre av tio konsumenter är det lägre priser som gäller.

Det finns dock en del fördelar för svenska webbutiker eftersom många är tveksamma till att handla från utlandet. Svårigheter med att returnera produkten är mest uppenbar och är den klart största anledningen till att man inte vill handla utomlands (39 %). Att kostnaden för leveransen blev för hög (26 %) liksom tullregler (24 %) och långa leveranstider (21 %) är andra anledningar.

Men det finns ytterligare fördelar med att vara lokal. Förutom brist på tillit (23 %) så uppger en femtedel av svenskarna att man inte vill handla utomlands av miljöskäl.

Internationella marknadsplatser tar mark
På senare år har de stora internationella marknadsplatserna tagit mer av den svenska e-handelskakan – drygt 80 procent av svenskarna har under 2023 någon gång handlat från en sådan marknadsplats. Större utbud och pris är återigen de största anledningarna.

De svenskar som är tveksamma till marknadsplatser är främst det på grund av osäkerhet kring kvalitet på varorna (40 %), support om något går snett med köpet (30 %) samt etiska betänkligheter (24 %). Det senare är sannolikt en mix av möjliga tveksamma arbetsförhållanden och miljötänk i det andra landet.

Men en majoritet av svenskarna (55 %) stödjer helst sina lokala och oberoende webbutiker istället. Och nästan en fjärdedel ratar helt de stora jättarna.

– Det är generellt svårt för svenska webbutiker att konkurrera med pris och utbud mot både jättarna och mindre nischade utländska webbutiker. Däremot kan erbjudanden som antingen snabba eller miljövänliga leveransalternativ liksom lokala betalsätt vara fördelar. Sen bör våra webbutiker även våga försöka etablera egen försäljning i andra länder för att bli ännu mer konkurrenskraftig, det är inte så svårt som många tror, avslutar Patrik Müller.

Dessa länder handlar svenskarna främst från (andel som handlat senaste månaden):

• Sverige 81 %
  • Tyskland 7 %
  • Kina 5 %
  • Danmark 4 %
  • Storbritannien 4 %
  • USA 4 %

Uppgifterna kommer från E-handelsrapport Sverige 2023, en årlig statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur konsumenterna handlar på nätet i ett antal länder. Den svenska rapporten är baserad på en undersökning av Sifo/Kantar som genomförs löpande veckovis och ackumuleras för helåret, totalt 3 200 intervjuer med svenskar som handlar på nätet. Ladda ner rapporten här: https://info.nets.se/hubfs/E-handelrapport%20Sverige%202023.pdf

Tips till webbutiker för att etablera försäljning utomlands

• Börja enkelt för att testa marknaden – kanske räcker det med ett land och ett mindre antal produkter.
  • Använd räckvidden som marknadsplatserna har för att se vart erbjudandet fungerar.
  • Precis som andra utländska webbutiker gör med sin försäljning i Sverige är det fördelaktigt att uppfattas som lokal genom bra översättningar, lokala betal- och leveranssätt samt kulturell anpassning.

För mer information:
Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets