Fyra av tio svenskar använder aldrig kontanter – och en stor andel handlare tar inte emot betalmedlet

Kontantanvändningen i fysiska försäljningsställen är lägst någonsin. En stor andel av svenskarna använder aldrig kontanter numera, och hälften av handlarna tar inte emot betalmedlet. Samtidigt använder drygt var tionde svensk endast mobilen för att betala. Det visar Nets nya rapport om betalningar i fysiska miljöer.

– Sverige är bland de länder som har lägst kontantanvändning I världen, vilket har både för- och nackdelar. Eftersom konsumenterna alltmer sällan använder kontanter, väljer allt fler handlare att sluta acceptera dem som betalningsmedel. Antalet bankomater har också minskat vilket också påverkar tillgången på kontanter, säger Louise Richardson, Sverigechef på Nets.

Många svenskar ratar kontanter helt
Enligt en ny undersökning av Sifo/Kantar använder fyra av tio svenskar aldrig kontanter som betalmedel. Det är dock en minskning sedan ifjol (46 %). Jämfört med våra grannländer är Norge på ungefär samma nivå, medan andelen är betydligt lägre i Danmark och framförallt Finland (11 %). En av tio svenskar använder dock kontanter minst en gång i veckan, och ett par procent föredrar faktiskt betalmedlet inom de olika typerna av försäljningsställen dvs. både butiker, livsmedelsbutiker, restauranger och caféer, transport och tjänsteställen.

Av de svenskar som använder kontanter, så gör nästan hälften det då man tycker det är viktigt att kontanter finns kvar. Det är även en majoritet som tycker kontanter är viktigt, medan knappt hälften inte tycker detta. Vidare har svenskarnas tro på ett helt kontantlöst samhälle minskat de senaste åren, och faktum är att denna opinion är starkare i Norge som även har lagstiftning om kontanter.

– Frågan om kontanter ska finnas kvar eller inte är fortsatt komplex, trots att en stor del av den svenska befolkningen sällan använder dem. Flera inflytelserika aktörer argumenterar dock starkt för att kontanter bör bevaras i någon form. Riksbankens e-krona projekt är en potentiell lösning där e-kronan skulle fungera som ett komplement till kontanter, enligt Louise Richardson

Hälften av handlarna tar inte emot kontanter – klart mest i Norden
Enligt en ny undersökning av Norstat bland svenska handlare uppger knappt hälften av de olika försäljningsställena (48 %) att de tar emot kontanter. Det kan dock vara en del inom statistiken som menar att konsumenterna aldrig betalar med kontanter. Kategorin transport drar ner genomsnittet rejält, men likaså tjänsteställen (29 %) och restauranger och caféer (43 %). Däremot uppger åtta av tio livsmedelsbutiker att de tar emot kontanter.

En ansenlig del av handlarna uppger även att man definitivt kommer sluta ta emot kontanter (30 %). Anledningen är främst säkerhetsskäl (70 %), men även då det är krångligt med hanteringen (46 %) och på grund av kostnaderna (35 %).

– När det gäller att acceptera kontanter är svenska handlare de som gör detta minst i Norden, och sannolikt i världen. Detta förenklar livet för handlarna genom att eliminera behovet av kontanthantering, vilket i sin tur minskar risken för rån och leder till minskade kostnader, fortsätter Louise Richardson.

Kortanvändning och mobilbetalningar dominerar
Samtidigt är kortanvändningen i det närmaste total – endast två procent av svenskarna använder aldrig betalsättet. Andelen kontaktlösa betalningar av alla kortbetalningar har också ökat dramatiskt de senaste åren. Sedan början av 2020 då andelen var omkring 40 procent – och som ökade kraftigt pga. pandemin och då beloppsgränsen höjdes – har nu detta mer än fördubblats till över 90 procent. Det är ungefär lika högt som i Danmark och Norge.

Allt fler använder också mobilbetalningar. Åtta av tio svenskar använder betalsättet inom fysiska försäljningsställen, och 14 procent använder endast detta för sina betalningar. Danmark är dock ledande i Norden där motsvarande siffror är nio av tio och var femte som endast använder mobilbetalning.

– Allt fler svenskar väljer att lämna plånboken hemma och istället använda mobilbetalningar, särskilt Apple Pay. Denna betalningsmetod använder samma teknik som kontaktlösa kortbetalningar, vilket gör den både enkel och smidig. Swish, som använder en annan teknik, accepteras för närvarande av drygt hälften av handlarna enligt vår undersökning

Ladda ner rapporten här: https://insights.nets.eu/sv-SE/publication/nordic-payment-report-2024

Louise Richardson, Sverigechef för Nets
louise.richardson@nexigroup.com, 0722-46 22 66

Om undersökningarna
De två undersökningarna, som är en del av Nets betalningsrapport Nordic Payment Report, tillfrågar både konsumenter och handlare om betalningar och relaterade ämnen med fokus på fysiska miljöer. Årets rapport mäter även den nuvarande ekonomiska/affärsmässiga situationen (indexen), konsumtions-/affärsutsikter för helåret/nästa år samt handlarnas nuvarande viktigaste frågor. Båda undersökningarna genomfördes under juni, av Sifo/Kantar för konsumentundersökningen och Norstat för handlarundersökningen, med totalt 6 000 respondenter (4 000 konsumenter och 2 000 handlare i Norden, varav 1 000 konsumenter och 500 handlare i Sverige).