Handelsbanken väljer NeoNet XG för institutionella kunders direkthandel

Handelsbanken Capital Markets har tecknat avtal med NeoNet avseende en helhetslösning av tjänster för elektronisk direktmarknadshandel. NeoNet kommer att leverera mjukvarutjänsten NeoNet XG samt relaterade backofficetjänster. NeoNet XG är en system- och mjukvarutjänst för elektronisk värdepappershandel. I NeoNet XG-tjänsten ingår ett totalansvar för mjukvara, hårdvara, infrastruktur, drift och övervakning. Plattformen uppfyller regelverken i Europa och USA. Handelsbanken, som är en av Nordens största banker, kommer att använda NeoNet XG för handel i eget medlemskap på de nordiska börserna och genom NeoNets medlemskap på andra ledande börser. Institutionella kunder kan handla via den professionella handelsapplikationen NeoNet Trader. Applikationen anpassas med annat namn, färgsättning och logotyp, så kallad white labeling. Kunderna kan även ansluta sig via branschstandarden FIX (Financial Information eXchange). I tillägg till mjukvarutjänsterna kommer NeoNet att hantera administrationen av backoffice vilket innebär att NeoNet levererar en helhetslösning för direktmarknadshandel. – Att erbjuda våra institutionella kunder elektronisk direktmarknadshandel med hög prestanda på ett stort antal börser blir ett viktigt tillägg till vår starka portfölj av investmentbankstjänster. För oss är det viktiga att alltid hitta den bästa lösningen för våra kunder, därför har vi valt att samarbeta med NeoNet, som inom direkthandelslösningar är den mest innovativa aktören, säger Mikael Ericson, chef för Handelsbanken Capital Markets. – Det är glädjande och ytterligare ett tydligt bevis på styrkan i vårt unika erbjudande när Handelsbanken genom ett nytänkande skapar ett kraftfullt erbjudande för sina kunder. Vi ser en god potential och ett ökande intresse för NeoNet XG-tjänsterna från både stora investmentbanker och mer nischade banker och mäklare, säger Simon Nathanson, vd för NeoNet. För mer information kontakta: Simon Nathanson vd för NeoNet Tel. 08-454 15 51 simon.nathanson@neonet.biz NeoNet är en oberoende och neutral aktiemäklare som erbjuder kunder mycket snabb direktmarknadshandel på världens ledande börser. Direktmarknadshandeln kan kombineras med handel som utförs av NeoNets mäklare på kundens uppdrag. Dessutom kan banker och mäklarhus handla i eget börsmedlemskap genom NeoNets system och infrastruktur. NeoNet är noterat på Stockholmsbörsen och har kunder i 20 länder. Kontor och säljrepresentation finns i Frankrike, Italien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA. (www.neonet.biz)

Åsa Bratt

Presskontakt PR- och Kommunikationschef +46 704 888822

Sedan 1999 säljer NetOnNet hemelektronik från både egna och välkända varumärken direkt från lagerhyllan. Vårt fokus är att förenkla allt vi kan för att erbjuda hemelektronik billigare än andra. Det är mottot för hela NetOnNet och grundar sig i vårt unika självbetjäningskoncept. Kunderna ska välja NetOnNet, inte bara för att vi har låga priser, utan även för att vi gör det enklare, ärligare och med fokus utifrån kunden själv. Det är så vi skapar mervärde och en stark relation med våra kunder. NetOnNet säljer till konsumenter och företag genom e-handel och 31 Lagershoppar i Sverige och Norge. Sedan 2022 är vi del av Komplett Group. Vårt huvudkontor ligger i handelsstaden Borås.